Kritiek Kamerleden ergert rechters

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Oct 20 13:32:43 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik geloof dat Van Baalen niet zo veel meer heeft gedaan dan wat ik sinds 4
> januari, de dag dat De Wijkerslooth zijn interview aan Nova gaf, heb gedaan.

Zeker wel. Hij stelde het OM direct verantwoordlijk voor de
hele gang van zaken. Jij beperkte je nog tot optreden
tijdens de uitzending.

> Het OM heeft hier van meet af aan zichtbaar onzorgvuldig opgetreden. Het zou
> te gek zijn wanneer kamerleden daar niets over mogen zeggen, al is hun
> aanspreekpunt inderdaad primair de minister, en niet het OM zelf.

Dat dient dan plaats te vinden in de Tweede Kamer - daar is
dat de plaaats voor - en niet voor de buhne, wat mij
betreft. Bovendien heeft het OM de hele situatie
voornamelijk te danken aan het broddelwerk gelevert door
diezelfde TK of had daar minstens invloed op.

> De waterscheiding der machten komt hierdoor niet in gevaar, als er evident,
> voor iedereen zichtbaar en ook nog met grote risicos voor de veiligheid van
> mannen en vrouwen in Irak wordt opgetreden, dan is het zelfs de
> verantwoordelijkheid van de politiek om daarop te wijzen.

Die had in de eerste plaats daarover na moeten denken
alvorens hen uit te zenden naar een wespennest. Vervolgens
onder condities die zijzelf ook volledige hadden moeten
overzien en regelen. Dat is duidelijk niet gebeurd, en stel
daar het OM niet voor verantwoordelijk. Het had door de
regering en in haar kielzog door de TK goed georganiseerd
moeten zijn. PUNT.

> Wat ik nou zo aardig vind is dat de kamerleden nu onder vuur liggen van die
> vereniging, maar dat De Wijkerslooth, die het op 4 januari allemaal al wist,
> en die lid is van diezelfde vereniging, volledig onbesproken blijft.

Kwestie van de vinger ook echt op de zere plek te leggen en
  niet de politici te vrijwaren van politiek bedrijven waar
dat niet thuishoort.

> Fijne beroepsgroep...

Die politici, bedoel je.  :)
Ja, die hebben weinig last van zelfkritiek, zoveel is
duidelijk.

Henk Elegeert