Hans Wijers in het FD

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Oct 18 21:46:42 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> Wat echter van wezenlijk belang is is dat Europa snel de juiste stappen
> neemt om ervoor te zorgen dat men midden in het netwerk van de
> wereldeconomie blijft zitten.

(knip)

> Doet Europa dat
> niet dan wordt men inderdaad irrelevant, wat zeer grote risicos op zal
> leveren. Een continent dat voor eeuwen die lakens uitdeelde in de wereld
> wordt binnen enkele decennia irrelevant. Dat zal de Europeaan zich niet
> zo gemakkelijk over zich heen laten gaan. En mijn inschatting is dat dat
> waarschijnlijk zal leiden tot een grote aanwas voor de
> rechtsextremisten.

Goed punt. De conclusie is dat we niet zo banging moeten doen als het
gaat om de aanwas van vreemde brains in ons systeem. Laat Indiase
ICT-ers hier maar komen werken, of outsource gerust ICT-werk aan India.
We moeten van ons eiland-denken af. Juist rechtsextremen en VVD-ers als
Wilders houden dat tegen. Mar ook de huidige coalitie laat kansen
liggen. Mark Rutte is een uitzondering. Zij zien niet in dat
multi-culturele en multi-diciplinaire samenwerking, mondiaal van aanpak,
de toekomt veilig van dit kleine landje stelt.
Dus nu "linkser" (lees opener) zijn voorkomt verrechtsing (dichtgaan)
over enkele decennia.