Kinderen en overheidsbemoeienis

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Oct 18 10:07:21 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als je een vak leert kan dat altijd nog eens van pas komen,
en zie. :)

> [...]
>
> Naar mijn paar jaartjes hier ben ik dan ook veel terughoudender geworden
> wat betreft het privatiseren van de gezondheidszorg. Ik denk dat het
> bestaande stelsel in Nederland helemaal nog niet zo slecht is als men
> vaak zegt in Nederland. Het is zeker niet optimaal, maar voordat we het
> omgooien moet er wel een garantie zijn dat de gewenste vraagsturing ons
> niet Amerikaanse toestanden gaat opleveren, waarbij de burger de dupe is
> en de macht simpelweg verschuift van de overheid naar de
> verzekeringsmaatschappijen. Gevolg, de kwaliteit wordt niet beter, maar

{knipperde knip]

> VS

> Dat zal het zijn :-)

;)

> Zijn de zwervers ook al om, of zie je die niet meer
> omdat ze zijn opgesloten? ;-)

Ik ben blij dat je er naar vraagt. Al kan ik me voorstellen
dat je andere dingen aan het hoofd hebt nu.

Toevallig heeft het SCP:
http://www.scp.nl/
"
18/10/2004
Sociale uitsluiting in Nederland
Gerda Jehoel-Gijsbers

Bekijk het persbericht van deze publicatie.
(http://www.scp.nl/nieuws/persberichten/9037701604.html)
Bekijk publicatie.

(http://www.scp.nl/publicaties/boeken/9037701604-2.shtml)
"

(... en ik beperk me nu maar even tot het persbericht zelf.
(als ik het binnen krijg, want het lijkt daar erg druk. Ah
ja ...)

"
Sociale uitsluiting hangt vooral samen met een slechte
gezondheid

Sociale uitsluiting in Nederland.

Sociale uitsluiting is in dit rapport gemeten als een tekort
op drie dimensies:

     * te weinig sociale participatie en/of sociale
ondersteuning;
     * een tekort op financieel en materieel gebied
(materiële deprivatie);
     * onvoldoende toegang tot aspecten van sociaal
burgerschap zoals: onderwijs, huisvesting, zorg,
maatschappelijke instanties, wonen en veiligheid.

Op grond van deze dimensies werd voor dit rapport een
algemene index voor sociale uitsluiting ontwikkeld. Hoe meer
sociaal uitgesloten men is, des te hoger de score op de index.

     * Eén op de tien volwassen Nederlanders  heeft te maken
met één of meer vormen van sociale uitsluiting;
     * Sociale uitsluiting hangt vooral samen met een
slechte gezondheid en op de tweede plaats met een laag inkomen;
     * Belangrijke risico-groepen zijn alleenstaande ouders,
uitkeringsontvangers, mensen die werkloos zijn geweest,
niet-westerse allochtonen en mensen met een slechte
beheersing van de Nederlandse taal;
     * Een combinatie van risicofactoren leidt tot een
hogere mate van sociale uitsluiting;
     * Ouderen en vrouwen behoren als zodanig niet tot de
risicogroepen.

Dit zijn enkele conclusies uit de SCP-publicatie Sociale
uitsluiting in Nederland, die op maandag 18 oktober jl. is
verschenen. In het rapport geeft drs. Gerda Jehoel-Gijsbers
een theoretische uitwerking van het begrip sociale
uitsluiting. Daarbij is onderscheid gemaakt naar kenmerken
van sociale uitsluiting, alsmede naar de risicofactoren die
de kans op uitsluiting verhogen. Op basis van deze
theoretische uitwerking zijn in de zomer van 2003 mondelinge
enquêtes afgenomen in 860 huishoudens. Extra aandacht is
geschonken aan het bereiken van bewoners uit
achterstandswijken en van allochtonen, omdat deze groepen
vaker uitvallen bij enquête-onderzoek.

Het onderzoek is tot stand gekomen in overleg met het
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kader
van EU-afspraken ter bestrijding van armoede en sociale
uitsluiting.

De onderzoeksresultaten kunnen gebruikt worden voor het
Nationaal actieplan ter bestrijding van armoede en sociale
uitsluiting.

Eén op de tien volwassen Nederlanders heeft te maken met
sociale uitsluiting
Ongeveer één op de tien volwassen Nederlanders heeft te
maken met één of meer vormen van sociale uitsluiting. Zo
heeft circa 10% van de volwassen bevolking slechts een
beperkt informeel sociaal netwerk waar men ondersteuning van
kan verwachten. Eén op de tien huishoudens (10%) heeft
voortdurend zorgen over de financiële situatie; 9% heeft
zeer veel moeite om de vaste lasten te betalen en 8% heeft
betalingsachterstanden.

Bij de belangrijkste risicogroepen liggen deze percentages
duidelijk hoger, namelijk op 30% of meer.

Van de alleenstaande ouders ervaart 36% een tekort aan
sociale contacten, heeft 37% voortdurend zorgen over de
financiële situatie, 36% zeer veel moeite om de vaste lasten
te betalen en 27% minimaal één betalingsachterstand. Van de
gezinnen met kinderen die onder het beleidsmatig minimum
leven (veelal eenoudergezinnen), zegt 48% te weinig geld te
hebben om regelmatig nieuwe kleren voor de kinderen te kopen
en in 36% van deze gezinnen kunnen kinderen vanwege de
kosten geen lid zijn van een sportclub of andere vereniging.

Sterke samenhang tussen sociale uitsluiting en slechte
gezondheid
Sociale uitsluiting hangt vooral samen met een slechte
gezondheid. Ook is er een sterk verband met het psychisch
welbevinden. De samenhang met betaald werk is kleiner

Voor werkenden geldt dat vooral een laag inkomen tot sociale
uitsluiting leidt. Onder uitkeringsontvangers is de hoogte
van het inkomen minder van belang. Bij hen leidt de positie
van uitkeringsontvanger tot sociale uitsluiting en niet
zozeer de hoogte van het inkomen.

Cumulerend effect van risicofactoren
Naarmate iemand meer risicofactoren kent, neemt de mate van
sociale uitsluiting toe. Vooral de combinatie van een gering
psychisch welbevinden, een slechte gezondheid, een laag
inkomen en een werkloosheidsverleden geeft een zeer hoge
mate van sociale uitsluiting. Daartegenover staan ook
compenserende factoren: een goede gezondheid en een hoog
inkomen compenseren het negatieve effect van  risicofactoren
in sterke mate. Zo zijn uitkeringsontvangers met een zeer
slechte gezondheid in sterke mate sociaal uitgesloten,
terwijl de combinatie van uitkering met een zeer goede
gezondheid niet erg afwijkt van de score van de gemiddelde
burger. Alleenstaande ouders met een laag inkomen scoren
hoog op sociale uitsluiting; gaat het om een eenoudergezin
met een hoog inkomen dan is er in veel mindere mate sprake
van sociale uitsluiting.

Niet-westers allochtonen kennen een relatief hoge mate van
sociale uitsluiting omdat zij – in vergelijking met de
autochtone bevolking- over meer risicokenmerken beschikken:
zij hebben een slechtere gezondheid, een lager
opleidingsniveau, een lager inkomen, en een slechtere
beheersing van de Nederlandse taal.

Ouderen zijn geen risicogroep
Ouderen worden vaak gezien als een kwetsbare groep. Toch
blijken zij een lagere score op de index voor sociale
uitsluiting te hebben dan jongeren. Alleen op de dimensie
sociale participatie zijn ouderen meer uitgesloten. Zij
ervaren daarentegen veel minder financiële en materiële
problemen en zij hebben beter toegang tot de verschillende
aspecten van sociaal burgerschap. De gunstige scores op deze
laatste dimensies compenseren voor de ouderen ruimschoots de
negatieve score op de dimensie sociale participatie. Voor
65-plussers blijkt het verrichten van onbetaalde arbeid een
belangrijk middel om sociale uitsluiting tegen te gaan.

Vrouwen niet vaker uitgesloten dan mannen
Van vrouwen wordt vaak verondersteld dat zij zich in een
achterstandspositie bevinden. Wat betreft sociale
uitsluiting blijkt dit niet geval. Vrouwen scoren nauwelijks
anders dan mannen. Wel is er een specifieke groep vrouwen,
de alleenstaande ouders, die hoog scoort op de index voor
sociale uitsluiting.

Beleidsimplicaties
In het beleid ter bestrijding van armoede en sociale
uitsluiting worden vooral het hebben van betaald werk en/of
een  inkomen als oplossing gezien. Uit het SCP-onderzoek kan
worden geconcludeerd dat deze factoren minder belangrijk
zijn dan in het Europese beleid wordt verondersteld.
Onafhankelijk van werk en inkomen spelen gezondheid en een
aantal vaardigheden een belangrijke rol. Om sociale
uitsluiting tegen te gaan is vooral aandacht nodig voor
verbetering van de gezondheidssituatie, ook de psychische
component daarin. Daar waar verbetering niet mogelijk is,
bijvoorbeeld bij ernstige chronisch zieken en ouderen, is
compenserend beleid wenselijk om de leefsituatie van deze
groepen op peil te houden.

In nieuwe wetgeving en beleid wordt veel explicieter dan
voorheen de eigen verantwoordelijkheid voorop gesteld. Zo
heeft de Wet maatschappelijke ondersteuning (in
voorbereiding) als uitgangspunt dat mensen zoveel mogelijk
hun eigen problemen oplossen of hun eigen hulp organiseren,
eventueel met hulp van familie, vrienden of vrijwilligers.
Het is echter de vraag of de groep met een grote mate van
sociale uitsluiting, die veelal gepaard gaat met een slechte
psychische gezondheid, geringe vaardigheden en vaak ook met
een gering sociaal netwerk, voldoende daadkracht én
mogelijkheden heeft om deze eigen verantwoordelijkheid te nemen.

SCP-publicatie 2004/17, Sociale uitsluiting in Nederland,
Gerda Jehoel-Gijsbers, Den Haag, Sociaal en Cultureel
Planbureau, oktober 2004, ISBN 90 377 0160-4, prijs EUR 16,50.

De publicatie is verkrijgbaar bij de boekhandel of te
bestellen bij het SCP via fax 070 – 340 7044, e-mail:
bestel at scp.nl of via de web-site: www.scp.nl

Bekijk publicatie
(http://www.scp.nl/publicaties/boeken/9037701604.shtml)
..
"

Dat klinkt niet erg bemoedigend voor die groep, wel?

D66, zo'n voorstander van 'eigen verantwoordelijkheid' en
zo'n 10% van het Nederlandse volk dat eigenlijk wegens
ziekte daaraan niet kan voldoen. Als gevolg daarvan zelfs in
een uitkeringsituatie of daardoor onderaan de arbeidsmarkt
bungelt.

Nu wil dit kabinet (met D66) ook nog gaan bezuinigen, en
daarnaast ook nog eens een ander verzekeringsstelsel ....

Dat is wel heel wat anders dan in een communistisch land
(Cuba) op zoek te gaan naar het/een ondernemersklimaat.
Over kinderen en bemoeienis gesproken. ;) ;)

Maar zonder gekheid, hoe krijgen we in dit land de zaken
weer op het goede spoor, en waarbij recht wordt gedaan aan
het grondrecht van goede gezondheidszorg?

Henk Elegeert