Kinderen en overheidsbemoeienis

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Fri Oct 15 00:38:56 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Nog een voorbeeldje. Hier in Californie is 'thuisbevallen'
semi-illegaal. Het wordt gedoogd, maar het is officieel verboden voor
verloskundigen om de bevalling thuis uit te voeren. Reden, 'men'
beschouwt thuisbevallingen als gevaarlijker voor het ongeboren kind en
moeder. Gevolg, als ik vertel dat onze eerste dochter thuis is bevallen
en dat we dat ook voor de tweede plannen, dan valt de mond vaak
wagenwijd open. Dat je dat risico neemt, wat onverantwoordelijk. Pas na
enige discussie wijzigt de stemming en meestal kan ik ze wel overtuigen
van de voordelen. Vaak leidt het er ook toe dat men ineens veel
kritischer tegenover de ziekenhuispraktijken in de VS aan gaat kijken.
Daarvoor nam men dat aan als gegeven. Die mening werd ze 'opgedrongen'
door de paternalistische medische wereld en politiek, als het ware. Weg
eigen verantwoordelijkheid.

Wat ik maar wil zeggen is dat we m.i. terughoudend moeten zijn ten
opzichte van het institutionaliseren van een bepaalde benadering.
Risicoanalyzes zijn meestal wetenschappelijk omstreden en de politiek
kiest te vaak partij. Ander voorbeeldje, onze huisarts hier vertelde ons
dat de derde inenting van een bepaalde serie ook best op een veel latere
leeftijd gegeven kan worden. Is ook nog veiliger. De politiek en de
medische wereld heeft er echter voor gekozen om ook de derde inenting
voor het tweede levensjaar te geven omdat 'we de kinderen daarna niet
meer altijd zien'. Dus is de regel nu dat het voor het tweede levensjaar
moet worden gegeven. Ammehoela denk ik dan, dat doen we voor onze
dochter dus gewoon later. Als we het niet gevraagd hadden en als onze
huisarts niet open had gestaan voor dergelijke overwegingen (en naar
zo'n figuur hebben we lang moeten zoeken), dan had ze die derde inenting
dus totaal overbodig en met eventuele medische risico's recentelijk
gekregen.

En zo kan ik nog wel een aantal voorbeelden opnoemen: Vitamine K
injectie, splitsen van inentingen, bloedtesten, medische echo's, etc.
Wordt allemaal verschillend gedaan in de VS vergeleken met Nederland. In
sommige gevallen kies ik voor de Nederlandse praktijk in sommige voor de
Amerikaanse en soms kiezen we een derde weg. Maar dat heeft ons al heel
wat inspanningen, geld en soms wetsovertredingen gekost. En denk niet
dat het in Nederland flexibeler is, in tegendeel. We zijn dan ook blij
dat onze tweede binnenkort ook in de VS wordt geboren.

Groeten,
Mark Giebels