Betr.: Re: Re: Re: Alexander Pechtold op radio

Raimond de Tempe Raimond.deTempe at KB.NL
Thu Oct 14 17:30:04 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kees, dat hoeft niet. Die reserves en de collectief ingehouden lasten
tellen toch al mee voor de hele berekening van collectieve lasten.
Europees rekenmodel zal ik maar zeggen - zo heb ik tenminste begrepen.

Eigenlijk een foutje van de regelmeesers - want als de staat zich op
afstand houdt, zijn de afspraken tussen werkgevers en werknemers over
het collectief geen staatszaak in directe zin.

En de pensioenfondsen kunnen we kwalijk nemen - samen met de
regelgevende overheid overigens - dat zij de beurswaarde van beleggingen
voor 100% hebben ingeboekt bij de berekening van de balansreserve, nog
in de jaren 90.
Ik weet nog dat vele jaren geleden de penningmeester van een vereniging
de waarde van de effecten slechts voor 20% deed meewegen op de balans.
Juist vanwege de onzekerheid dat het geen vast voorspelbare waarde was.

Groet, /raimond de tempe

#################################
REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De situatie is vele malen slechter in Engeland dan in Nederland daar
ben ik met je eens. Hier bestaat ook een behoorlijke pensioengat.
Daartegenover staat de hoge reserves. Ik stel voor om de reservers
pensioenfondsen terug te geven aan de staatskas en dan zijn
waarschijnlijk de maatregelen niet meer nodig om prepensioenen op dit
moment aan te passen, maar dat betekent wel uitstel en zullen we over
enkele jaren deze maatregel moeten nemen.
Groeten Kees van Loon

R.R. de Tempe
vakbondsconsulent ABVAKABO voor
Koninklijke Bibliotheek en NWO-koepel