Politieke Barometer Wk 41....

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Wed Oct 13 19:59:24 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Ger, beste Lijsters,

Lees op de D66-website eens de kritische opmerkingen van Bert in het debat over de wijzigingswet VUT (7 oktober), en lees dan eens onderstaand ANP/NOS bericht van vandaag over een D66-CDA-initiatief wat tot een oplossing kan bijdragen.
  En zeg dan nog eens dat D66 doof blijft voor alle inhoudelijke kritiek op de voorgestelde regelingen. Daggutnie.

 CDA & VVD: Versoepeling Levensloop-plan

De coalitiepartijen CDA en D66 willen dat werknemers kunnen stoppen met werken als ze 61,5 jaar zijn. Dat gaat veel verder dan het kabinet wil. Volgens de plannen van minister De Geus van Sociale Zaken moeten mensen blijven werken tot ze nagenoeg 63 zijn.

CDA en D66 willen de versoepeling, omdat de levensloopregeling die het kabinet gaat invoeren in plaats van de vut en het prepensioen, "niet aantrekkelijk" is.

Het plan van het kabinet bepaalt dat werknemers maximaal 1,5 jaarsalaris mogen sparen voor zorg, studieverlof of eerder stoppen met werken. CDA en D66 willen daar maximaal 2,5 jaarsalaris van maken.

Wie inderdaad 2,5 jaarsalaris spaart en het niet gebruikt voor studie- of zorgverlof, kan 3,5 jaar eerder stoppen met werken, willen CDA en D66. Diegene moet dan wel genoegen nemen met een uitkering van 70 procent. Dat is nu ook het geval bij vut en prepensioen.

Bonden

D66-Kamerlid Bakker hoopt dat verbetering van de regeling ertoe zal leiden dat de vakbonden hun verzet tegen het kabinet zullen matigen.

Het is echter de vraag of de bonden genoegen nemen met de versoepeling, omdat ook dit plan uitgaat van een individuele regeling. De bonden willen juist een collectief systeem, omdat dat goedkoper zou zijn.

VVD
De VVD, de derde coalitiepartij, staat niet achter het plan. Volgens vice-fractievoorzitter De Vries is het kabinetsplan al een heel aardige regeling.

Als de VVD tegen is, dan is er de steun van een andere partij nodig. PvdA-Kamerlid Bussemaker reageerde vanmiddag in ieder geval afhoudend. Zij noemt het een kleine verbetering van een slecht plan.

De Geus
Minister De Geus is niet bij voorbaat tegen het plan CDA en D66. Hij wil dat de nieuwe regeling een succes wordt en is bereid te kijken wat er aan kan worden verbeterd.