Politieke Barometer Wk 41....

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Wed Oct 13 17:48:35 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Ellen,

D66 is al zolang ik lid ben, een partij zonder solide, over de hele linie overtuigde achterban. Zie bij Maurice de Hond de vraag wat mensen die nu voor ons voelen, en hoe het antwoord op die vraag vanaf medio 2002 steeds rond de 50% mensen oplevert die al eens op ons gestemd hebben. Ik herinner ook aan de extreme electorale afhankelijkheid van het vroegere D'66 van de persoon van onze leiders: Van Mierlo en Terlouw.

  Het probleem voor veel D66-leden (en dat straalt ook uit naar onze kiezers) is dat we ons bij de Nederlandse partijen nergens anders thuis voelen. Er zijn altijd wel periodes dat ons soort mensen zich minder bij D66 thuisvoelen; dat had ik in de Kruisrakettentijd ook. Ik heb in 1981 Evangelische Volkspartij gestemd omdat ik nooit verwachtte dat we de weelde van 17-20 zetels konden dragen, en omdat ik ons té genuanceerd over de raketten vond. Toen en in 1994-'98 bleek dat 10-15 zetels ons natuurlijke maximum is; dat stemt overeen met het aandeel van sociaal-liberale partijen in landen om ons heen.

  Ik kan je slechts sterkte wensen; de open D66-cultuur (met voor iedereen, ook niet-leden als Hein, toegankelijke afdelingsvergaderingen en congressen, en de bereidheid van D66-prominenten om daar met iedereen in debat te gaan (bert op dit forum!) geeft je perspectief dat jouw aarzelingen en kritiek tot de top doordringen.

Bernard Aris