Besnijdenis

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Wed Oct 13 16:57:18 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
>From: Glenn Mellonius
>Nou heb ik me laten vertellen dat bijna alle Amerikanen bij de geboorte
>worden besneden. Dat gaat daar in een moeite door. Navelstreng en
voorhuid.
>Weet iemand of dit inderdaad zo is?

Zie:
http://www.cdc.gov/nchs/products/pubs/pubd/hestats/circumcisions/circumc
isions.htm

Het is inderdaad een omgelooflijk hoog percentage, zo'n 65%. Alhoewel
het hier in het westen bijna gehalveerd is de laatste 20 jaar. Blijkbaar
omdat het bij de Hispanics (nieuwe immigranten) minder gewoon is. Maar
dan is het in de rest van het land dus flink toegenomen.De invloed van
het jodendom is en was hier veel groter dan in Nederland, wellicht dat
dat er de initiele oorzaak van is. Nu wordt er echter vooral naar de
'medical benefits' verwezen als reden van handeling, alhoewel men ook
over risicos aan de handeling spreekt.

Over de navelstreng heb ik geen percentages kunnen vinden ;-)

Ben ook wel benieuwd wat onze dogmatische pro-life vriend in het witte
huis hier van vindt. Die voorhuidcellen worden hier onbeschermd een kans
op leven ontnomen. Hij zal toch niet discrimeneren tussen cellen? :-(

Groeten,
Mark Giebels