Atheisme boek

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Oct 13 11:58:31 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Voor wie het recente boek van Paul Cliteur te tautologisch is -
anti-theisme zelf soort godsdienst -, lijkt het boek van de Amerikaanse
neurobioloog Sam Harris (Religion, terror, and the future of reason.
Norton&Co, 2004. 336 p. $24,95) misschien wat. Tenminste als ik de recense
van Natalie Angier in de NYTimes van 5 september mag volgen.

Uiteraard vergelijkt hij ook islam en christendom om hun rechtlijnig
denken, hun superioteitsgevoel etc. Harris' verklaring van de mystieke
dimensie in de mens verklaart hij als een universele, antropologische
behoefte. Nogal een gedateerde verklaringswijze, maar allah. Met name de
gematigd gelovigen, de religieuze liberalen, moeten er bij Harris aan
geloven. Wie tolerantie preekt, bevordert in wezen intolerantie omdat
gelovigen niet voor reden vatbaar zijn,  "betray faith and reason equally".
Daarbij lijkt het taboe om religies te bekritiseren - op zich veelzeggend.

Ook de Inquisitie-stijl is onderling vergelijkbaar: zowel de manier waarmee
terroristen hun wandaad beargumenteren als de wijze waarop de slachtoffers
reageren (GW Bush in een primaire reactie direct na de aanslagen van
9/11/2001: "wij beginnen een kruistocht/crusade tegen...").

Ik zou daaraan willen toevoegen dat ook atheisten en zelfs agnosten zich
aan zulke reacties bezondigen, en wel in de vorm welke hun (verzwegen)
ideologie aanneemt. Ik bedoel het gekrijs over "individualisering" en
"marktwerking", vergelijkbaar met de slogans van de commi's tot 1989.
Brinkhorst uit zich als hogepriester.

(Heb nog niet gekeken op Amazon, ik vermoed dat "gewoon" bestellen sneller
gaat)

Henk Vreekamp, Utrecht