Besnijdenis

Ger gmw.arts at HOME.NL
Wed Oct 13 09:58:45 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>                            ^^^^^^^^^^^^^^^^^
>
>  Hallo ?
>  Hangen pasgeborenen dan een godsdienst aan ?

Zekers, we dopen ze al op zeer jonge leeftijd.
Niet vergelijkbaar uiteraard met verminking zoals besnijdenis maar ook dat
dringen we ze op toch?
Buiten de medische noodzaak soms zou het inderdaad verboden moeten worden.
Maar we laten het jaren en jaren gebeuren en om er nu, in een zo gevoelige
tijd, mee te komen is op zijn minst niet slim. Hoewel wellicht niet zo
bedoeld zal het ervaren worden als een aanval op het geloof.
En als dit dan uitergerekt door iemand als Hirsi daarover een voorstel
gedaan moet worden al helemaal natuurlijk. Een geheel andere ingang is
daarbij zeer gewenst denk ik. Overtuig de mensen eens van het nutteloze en
de nadelen ervan. Begin eens, als je al wat wil verbieden, om wat te doen
aan de omstandigheden waaronder het gebeurt.
Al ruim 40 jaar gebeurt het ook hier in Nederland en nu, terwijl de
spanningen tussen het westen en de Moslims al of niet terecht heel groot
lijkt te zijn komt men met dit onderwerp. De burka's, hoofddoekjes,
uithuwelijking, te hoge moskeen, invallen en arrestaties van onschuldige
moslims, en nu de besnijdenis van jongens en eerst de meisjes.
Toch niet zo vreemd dat het als een aanval op hun geloof wordt ervaren.
Waarom moet dan allemaal tegelijk en nu?

Heel Nederland loopt te hoop tegen de al te rigoreuze ingrepen in de sociale
voorzieningen, teveel, te snel etc. En terecht allemaal. Laat ons dat dan
ook niet zo rigoreus doen.

Ger