US seizes independent media sites

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Oct 12 11:43:07 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Karst de Jong wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Zeg,
>
> Tsja Henk, ik lees dat elke morgen wel op de BBC site.

Conservatief, Karst. Ze kunnen toch beter telkens nieuwe
berichten plaatsen, niet?

> Moet dat hier nu nog een keer?

Eitje voor jouw, want je kent de koppen al.

> Trouwens in een NL
> context is dit nogal interessant:
>
> http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3734504.stm
>
> Ik bedoel - hoe ziet dat eruit wat betreft de
> gezondheidszorg in Nederland? Dat lijkt mij een
> aardige vraag...

Zo ken ik er nog wel een paar, Karst.
En het antwoord is?

Voor die '50 million patients in England', daar gaan we hier
toch niet over, wel? Moeten daar volgens mij niets van
hebben. ;)

Er komt hier ook een "electronic health record",
elektronisch patiëntendossier (EPD.

Kamerstuk 2003-2004, 27529, nr. 2, Tweede Kamer
Informatie- en Communicatietechnologie (ICT) in de zorg;
Brief minister bij aanbieding van het rapport 'ICT in de
zorg' van de Inspectie voor de Gezondheidszorg

"
..
Het doel is te komen tot een éénduidige technische
infrastructuur en informatiestructuur (verder infostructuur
genoemd) voor de hele zorgsector zodat alle zorgverleners
uiteindelijk naadloos met elkaar kunnen communiceren via een
transmuraal elektronisch patiëntendossier (EPD) en alle
andere zorgprocessen (beheer, logistiek, verantwoording)
daaraan gekoppeld en gestandaardiseerd kunnen worden
afgewikkeld.
..

Het IPZorg richt zich op een landelijk werkende
ICT-infrastructuur en daarbinnen op de invoering van een
Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Projecten die daaraan
rechtstreeks bijdragen worden inhoudelijk getoetst
aan de binnen het IPZorg geformuleerde doelen en
uitgangspunten en gefinancierd door de overheid. Andere
projecten kennen rechtstreeks een betrokkenheid van VWS.
..

Het gebruik van gecertificeerde software en hardware maakt
een wezenlijk onderdeel uit van de afspraken die gemaakt
zijn in de intentieverklaring van het ICT Platform in de
Zorg om te komen tot een veilige en betrouwbare
infrastructuur voor het Elektronisch Patiënt Dossier. Alle
platformleden leveren hun bijdrage aan het informeren en
overreden van partijen in het veld. Het «afdwingen» van het
gebruik van gecertificeerde soft- en hardware kan worden
geregeld middels  financieringsvoorwaarden. Een vergelijk
met de bouwvoorschriften dringt zich op, er wordt immers
geen operatiekamer opgeleverd die niet voldoet aan de
vastgestelde criteria. Ook de Kwaliteitswet biedt – uit
hoofde van het artikel over verantwoorde zorg –
mogelijkheden om hierop aan te sturen.
..

Door de leden van het ICT Platform in de Zorg worden
inmiddels drie grote aandachtsgebieden onderscheiden:
(1) de infrastructuur,
(2) de infostructuur en
(3) het autorisatie- en borgingscomplex.

Het laatste aandachtsgebied richt zich vooral op beveiliging
van de toegang tot de gegevens.
• De Zorgpasgroep werd door het ICT Platform in de Zorg
(IPZ) gezien als een geschikte kandidaat om de werkzaamheden
op het terrein van de gewenste infrastructuur aan te pakken.
Het is immers de organisatie die werd opgericht om de
werkzaamheden te verrichten ten behoeve van de Eemlandproef
met de Zorgpas en de voorbereiding van de landelijke uitrol
daarvan.
• VIZI, een initiatief van de Orde, de NVZ en de LHV, werd
door het platform gezien als geschikte kandidaat om de
werkzaamheden op het terrein van de infostructuur aan te
pakken. Zowel ZPG als VIZI kunnen daardoor ook worden gezien
als onderaannemers van het IPZ.
• Resultaten van de werkzaamheden van ZPG en VIZI zijn onder
ander estandaarden. Deze zullen de status van Nationale
Technische Afspraak of Nationale Norm moeten krijgen. Voor
mijn opvattingen over CSIZ, NEN en Enigma303 (en INNSTANZ)
verwijs ik graag naar mijn antwoord op vraag 6. • Een andere
reden om Enigma303 te noemen is de Normcommissie Beveiliging
van de informatievoorziening in Zorg.Door IPZ is Enigma
gevraagd aan het derde aandachtsgebied – autorisatie en
borging – een bijdrage te leveren.
• Het in de vraag genoemde UZI is een van de
randvoorwaarden, namelijk de Unieke Zorgverleners
Identificatie. Het UZI zal worden gebruikt om te bepalen of
een zorgverlener rechten heeft om toegang te krijgen tot het
dossier van een patiënt. Ik heb op verzoek van het IPZ, het
CIBG – het voormalige BIG register – gevraagd een plan van
aanpak hiervoor op te stellen.
• Ik noemde in de beleidsbrief het platform Modernisering
Curatieve zorg, omdat in de Leidschendamconferentie een
relatie werd gelegd tussen kwaliteit en het gebruik van ICT.
Het MCZ speelt geen rol bij de ontwikkeling van het EPD.
..
"

http://www.ipzorg.nl/
'zet je cookies aan' zeurt ie bij mij.
En dat bij 3 verschillende browsers.

BTW: wat vindt je van het gedonder van die FBI?
Aardige vraag, niet? ;)

Henk Elegeert