referendum en D66

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Mon Oct 11 10:03:48 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:
<..>
> Juist u draait nu de feiten om. Nu de mogelijkheid van het referendum
> er
> ligt mogen anderen dat niet gebruik maken omdat ze eerst niet zo hard
> meeliepen met de kreunjuwelen.van D66? En nee, ik ontken nergens dat
> het D66
> is geweest die zich daar hard voor gemaakt heeft.

Mooi, dan is dat weer duidelijk. En ik denk dat u, goed lezend, ook nergens
zult tegen komen dat ik welke burger dan ook zou willen verbieden of
onmogelijk willen maken een referendum te organiseren. En ook D66 doet dat
niet, dat zou strijdig zijn met de wens tot mogelijkheid van referenda.

> Ik zal het anders stellen, als D66 als een van de weingen voorstander
> is van
> ergens een weg aanleggen, mogen dan als die er ligt alleen D66-ers er
> op
> rijden?

Onzinnig voorbeeld, geen enkel verband met de zaak. Een enigzins
toepasselijker voorbeeld zou zijn geweest: Als wij de mogelijkheid tot
wegenbouw hebben geopend, betekent dat dan, dat we het ook maar met de
aanleg van _iedere_ weg eens moeten zijn?

> Ze zouden juist blij moeten zijn dat de, in hun ogen, echte
> democratische
> verhoudingen, worden gebruikt om een dergelijk belangrijk issieu aan
> de
> mensen voor te leggen. Daar voor hebben ze toch de sloffen uit het
> vuur
> gelopen of niet?

Zeker. En natuurlijk zijn we daar blij mee. We hebben niet voor niets zo
hard gestreden voor de mogelijkheid. Prachtig als burgers dat oppakken.

> Maar nee, daar gaat het ze nu niet om, ze zijn zo dualistisch dat ze
> niet
> voor durven zijn omdat ze ingekapselt zitten in de
> coalitiedicipline.En met
> niet voor, bedoel ik het referendum zelf en niet het onderwerp van de
> vraagstelling zelf.

Maar daar zijn we toch ook *voor* ? Wie bij d66 heeft u horen zeggen dat hij
of zij _tegen_ dit referendum was? Het zou willen verbieden?

> [...]
> rade. Sterker nog, als ik u was zou ik eens een hartig woordje
> spreken met
> de fractie van D66, want met zoveel woorden zei men dit ook, gisteren
> op de
> radio. Men is blij dat er een referendum komt maar zet er de
> handtekening
> niet onder omdat men in de coalitie zit. Dus over dualisme
> gesproken??????
> Niemand die het D66 kwalijk zal nemen als ze tijdens het referendum
> tegen
> zullen stemmen hoor. Ik verwacht niet anders.

En als dat referendum er komt, dan zal d66 ook ongetwijfeld voor zijn
standpunt campagne voeren. Maar het ervoor zorgen dat het referendum er komt
ligt in de eerste plaats bij degenen die de wens tot correctie hebben...
De D66 fractie heeft uitgesproken dat ze die wens niet heeft, en dat is een
perfect legitiem standpunt.
Kortom, als een groep burgers een grief heeft, en de wens tot correctie, zal
die groep zélf voor voldoende handtekeningen moeten zorgen, zonder op
voorhand de steun van politieke organisaties te eisen.

mvg

Martin Lentink

P.S.: misschien is het goed nog even de TRW er op na te slaan. Daarin staat
nergens vermeld dat medewerking aan de totstandkoming van een referendum
verplicht is.... (Zélfs niet voor D66!)