Betr.: Re: corporatisme

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Fri Oct 8 23:24:43 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wederom Ger, is jouw antwoord op Bart mij uit het hart gegrepen.
Tezeer is er het optimisme van een aantal prtijgenoten, die steeds maar
denken dat als je maar wilt, dat je dan ook kunt.
Ik vind dat jammer. Het is geen onwaarheid, maar een halve waarheid.
Want die andere kant is er ook. Het voortdurend bejegenen van de
uitkeringstrekkers alsof ze halve criminelen zijn. Of halve asocialen.
Maar het een echte oplossing onmogelijk maken. Want oplossingen worden
gesmoord in bureaucratisme.

Er zijn genoeg momenten dat mensen een helpende hand, bemoediging nodig
hebben. Ik kan me zelf nog een relatief gunstige positie weten vanwege mijn
leeftijd - ik ben bijna 62. Maar ik ken ook de verhalen van het klemlopen,
het niet meer durven, want voortdurend tegen de stroom moeten oproeien. Ik
heb mensen ook wel eens moeten adviseren om maar toe te geven, niet de
strijd vol te houden voor de vermeende rechten, want men verbruikt daar
ongelooflijk veel energie voor, en het is vaak funest voor je stemming.

Onderken dat eens, partijgenoten! Ger weet het, ik weet het. Maar het
ontbreekt aan empathie bij onze liberale broeders en zusters. Het is niet
een kwestie van lot, of maar toegeven, maar soms lukt het niet op eigen
kracht. En de kwaliteit van die traininkjes om het straks weer aan te
kunnen, ik weet waarover ik praat als ik het vaak oppervlakkige flauwekul
vind. Geen onwaarheden, geen leugens, maar tsjongejonge, als het leven zo
eenvoudig was, nou...

Alleen - wij hebben het inmiddels allng niet meer over het corporatisme.
En ik ben het zeker eens met Fritz dat wij natuurlijk een idioot stelsel
hebben van mengsels van belastingen en premie volksverzekeringen. Dat had
natuurlijk allemaal belasting moeten zijn, dat was wel wat overzichtelijker
geweest.
Wat natuurlijk wel waar is, is dat particulieren verzekeraars beslist
duurder werken, vanwege allerlei marges, reclamekosten, dure gebouwen in Den
Haag etcetera.

Het zou zo veel mooier zijn een veel groter deel van de belastingen,
inclusief de sociale kosten!, te heffen via indirecte belastingen. Dus via
BTW op de spulletjes. Dat zou ook nog een spaarzamer gebruik van
grondstoffen kunnen betekenen. Haal het weg als last op de bruto
arbeidskosten! Maar ja, veranderen gaat natuurlijk zo moeilijk binnen het
huidige Europese stelsel, want het heeft ook gevolgen voor het prijsniveau
van de goederen.

En natuurlijk sterker individualiseren van verzekeringen. Maar ja, om dan
een ieder een leefbaar minimum te garanderen, dat is nu natuurlijk absoluut
onbetaalbaar, dat hoor ik Bert Bakker al stellen!
In elk geval is de TK zo verstandig om dat idiote begrip "gezamenlijke
huishoudig" voor de Socioale Verzekeringsbank eens flink aan banden te
leggen. Als je toch je eigen huur betaalt, je eigen energie-, telefoon-, en
woonkosten, dan moet dat simpelweg voldoende zijn. Ook al eet je vaak met je
vriendin, en lsaap je dikwijls samen - daarmee spaar je nauwrlijks kosten
uit. Ook daar ken ik van nabij de gevallen van: liefde, samenwonen,
teleurstelling, en weer met veel kosten en moeite apart gaan wonen - voor
oudere mensen! Dat kost wat! Ook aan de gemeenschap!

Ga liever LATTEN! Samen gaan wonen is voor jonge mensen, die nog in de
opbouwfase zijn. Dan wil je dat, een gezin, kinderen. Daar is het huwelijk
tenslotte voor.

Met groet, /raimond de tempe