Peiling Maurice de Hond van vandaag (en vorige week; ve rgeleken met twee laatste InterView-peilingen).

drs. W.E. van de Griendt (Universiteit Twente, faculteit W.E.vandeGriendt at UTWENTE.NL
Tue Oct 5 22:00:43 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  De Hond voerde zijn huidige meet- en registratiemethode in
> in de jaren'70 toen hij de man van InterView was; de
> werkwijzen van beide bureaus zullen dus erg op elkaar lijken.

Ik denk dat dit niet klopt. Er zit een wezenlijk verschil in de wijze van
vergaren van de data, zie hieronder. Interview-NSS doet nog een echt
aselecte steekproef. De Hond heeft een profiel van de bevolking cq. Een idee
wat de representatieve steekgroep moet zijn (althans qua specifieke
achtergronden). Hij matcht daarom op: Op welke partij gestemd tijdens
TK2003, welke partij zou je nu stemmen, welk cijfer geef je het kabinet,
geslacht, leeftijd, landsdeel, religie, opleiding en salaris. Althans dat
maak ik op uit de uitslagen die hij weergeeft (zie ook voorbeeld op zijn
site). Wie nu beter schat, ik heb geen idee. Het feit dat mensen bij Peil.nl
zichzelf aanmelden, betekent waarschijnlijk dat zij een sterkere politieke
voorkeur hebben of meer politiek georienteerd zijn dan
anderen/representatief is. Het probleem van de niet-representatieve
'bevolking' op het internet, lost hij op via de matching. Echter, hij sluit
daardoor volgens mij nog steeds mensen hiervan uit. Want het aandeel 70+ is
volgens mij lang niet zo groot als in het echt. En door deze mensen steeds
te vragen, creeer je ook een vertekenend effect.
Aan de andere kant hebben we geen zich in de non-respons van InterView-NSS.
Dus we hebben geen idee wat dat voor vertekening oplevert. Bij de
verkiezingen hebben we enig idee wie het beste is, maar het zou net zo goed
toeval kunnen zijn. Over 20 jaar kunnen we denk ik pas zeggen wie nu de
beste poll-methode had.

Met vriendelijke groet,

Wim van de Griendt

InterView-NSS: http://www.politiekebarometer.nl/technisch.html
Het onderzoek wordt uitgevoerd met behulp van het computer assisted
telephone interviewing (CATI) vanuit het callcenter in Amsterdam.
Telefoonnummers worden gegenereerd via Random Digit Dialing. Het voordeel
van deze methode is dat ook geheime nummers in de steekproef vallen. Om tot
een personensteekproef te komen, wordt bij het begin van het gesprek een
persoon binnen het huishouden uitgekozen.

Peil.nl (de Hond) http://www.peil.nl, onder over peil.nl, bij
onderzoeksopzet
Als er onderzoek wordt uitgevoerd naar wat Nederlanders vinden, dan gebeurt
dat via het ondervragen van een zeer beperkt aantal personen, bijvoorbeeld
500 of 800. Daarbij is het doel die ondervraagden zodanig te selecteren dat
ze samen een goed beeld geven van wat alle Nederlanders vinden. De groep
ondervraagden is dan 'representatief' voor alle Nederlanders. Door middel
van het trekken van een steekproef uit alle Nederlanders kan een dergelijke
representatieve groep worden gevormd. De essentie van het trekken van een
dergelijke steekproef is dat 'alle Nederlanders een gelijke kans hebben om
in de steekproef terecht te komen'. Dit heet dan een 'aselecte steekproef'.
In de praktijk is dat moeilijk (en inmiddels steeds moeilijker) te
realiseren. Dat komt vooral doordat veel mensen die wel in de steekproef
vallen niet aan het onderzoek meedoen. Mensen zijn vaak niet thuis of
weigeren aan het onderzoek mee te doen. Vooral dat laatste gebeurt steeds
meer. Bij telefonisch onderzoek komt het inmiddels vaak voor dat minder dan
25% van de mensen die in de steekproef valt echt aan het onderzoek meedoet.
Dit houdt dus in dat als tegenwoordig onderzoek wordt gedaan via een
aselecte steekproef het niet automatisch betekent dat de resultaten ook
representatief zijn voor alle Nederlanders. De mate van representativiteit
kan worden gecontroleerd door te kijken hoe de wel bekende kenmerken zich er
in het onderzoek uitzien en zonodig correcties toe te passen. Als in het
onderzoek 60% van de deelnemers vrouw is en 40% man dan is dat dus fout. Dit
hoort ongeveer 50% te zijn voor beide geslachten. Door de deelnemende mannen
aan het onderzoek zwaarder mee te tellen dan de vrouwen wordt de 60-40
verhouding naar 50-50 gebracht. En een dergelijke procedure kan worden
uitgevoerd voor diverse andere kenmerken waarvan de Nederlandse verdeling
bekend is (zoals de regio waar men woont en opleidingsniveau). Bij
onderzoeken rondom politieke vraagstukken in Nederland is natuurlijk het
belangrijkste kenmerk van representativiteit de juiste verdeling onder de
deelnemers van het onderzoek van de laatste verkiezingsuitslag. (De door mij
in 1976 ontwikkelde correctiemethode voor het verkiezingsonderzoek met de
naam 'Methode-De Hond' was precies op dat principe geënt.) Omdat dus steeds
meer mensen niet aan onderzoek met een aselecte steekproef meedoen, is het
steeds noodzakelijker op de bekende representativiteitskenmerken te
corrigeren. Het eindresultaat is daardoor steeds meer een zo goed mogelijke
schatting van de werkelijkheid met bepaalde (geaccepteerde)
afwijkingsmogelijkheden.

De aanpak die voor het onderzoek voor Peil.nl is gekozen is een andere
methode om een zo goed mogelijke schatting van die werkelijkheid te geven.
Geprobeerd wordt een zo groot mogelijk aantal Nederlanders zich bereid te
laten verklaren om regelmatig via internet aan het onderzoek deel te nemen.
Als zij aan het onderzoek willen meedoen wordt een serie van persoonlijke
kenmerken vastgelegd, waaronder het stemgedrag bij de verkiezingen van 2003.
Per afzonderlijk onderzoek wordt dan een deel van die mensen uitgenodigd om
aan het onderzoek mee te werken. De selectie geschiedt op basis van de
vastgelegde kenmerken, zodanig dat er ten aanzien van die bekende kenmerken
sprake is van representativiteit. Na binnenkomst van alle resultaten wordt
zonodig nog op de bekende kenmerken bijgewogen.