Die Zalm en die Brinkhorst toch

Ger gmw.arts at HOME.NL
Sun Oct 3 13:34:04 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zalm vanuit New York en Brinkhorst zojuist in Buitenhof ook met zoveel woorden: We willen graag weer praten met de vakbonden maar niet meer over de genomen maatregelen en alleen over de toekomst. Daar vallen toch je schoenen van uit, zoveel arrogantie is nog nooit vertoond in Nederland.

Ter vergelijking:
Je hebt een conflict met je buurman over een schutting die jij hebt geplaatst, de buurman is het daar niet mee eens en wil dat je die schutting weghaalt. Jouw antwoord daarop is dan om het conflict op te lossen, ik wil graag weer in gesprek met de buurman maar ik wil het niet meer over de schutting hebben. Ik wil het hebben over welke kleur we die schutting volgende jaar gaan schilderen.

Zo los je die conflicten op volgens Zalm en Brinkman. Er zit maar een ding op voor de buurman, slopen die schutting. Of eventueel zijn eigen schutting, die nog hoger is, er tegenaan zetten zodat hij hem niet meer ziet.

Op deze wijze laat het kabinet duidelijk wat de reden is geweest van het uit het overleg stappen van de vakbonden. Overleg met een dergelijk soort arrogantie is onmogelijk. Onderhandelen over zaken die bij voorbaat al vaststaan is geen onderhandelen. Er blijft dan maar een ding over, je tegenpartij dwingen om naar je te luisteren dmv andere middelen. En dat afdwingen kan je dan alleen nog bereiken door de tegenpartij te treffen in zijn belangen. En als dat zelfs niet helpt kan je een poging doen om te zorgen dat je een andere onderhandelingspartner krijgt. Zorgen dat de grote baas van Nederland, de kiezer, de arrogante onderhandelaar ontslaat en er een andere neerzet.

Als werkgevers in de CAO-onderhandelingen zich zo opgesteld zouden hebben in de afgelopen 30 jaar zou Nederland allang kapot gestaakt zijn. Maar gelukkig hebben die meer wijsheid in pacht dan dit aso-kabinet. Die begrijpen dat mensen een bepaalde koopkracht nodig hebben om de producten te kunnen kopen die gemaakt worden in de bedrijven waar ze werken. Als die producten duurder worden zal ook aan de andere kant wat moeten worden gedaan. En zoniet dan moet je de producten niet duurder maken. (euro)

Conclusie is weer en nog steeds: Dit kabinet dient zo snel mogelijk te verdwijnen, het helpt Nederland totaal de vernieling in. Zoals in elk bedrijf geldt, als de boekhouder de baas wordt is het faillisement nabij.
En wat er nog erger aan is, D66 laat dit gebeuren, steunt dit soort arrogantie om een gekozen Burgemeester ed, waarvan ze allang (kunnen) weten dat dat een verloren zaak is. Of zouden zoiets hebben van, we willen strijdend ten onder gaan?
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat D66 leden die dit horen zich niet, al was het maar een klein beetje, schamen. Zeker als je lid bent dit kabinet of van de tweede kamer.

Ger