Correctie arbeidsuren/jaar

Bert Bakker bbakker at USA.NET
Sun Oct 3 10:53:47 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Met permissie, Henk, en anderen, maar al die statistieken (ook die over
arbeidsproduktiviteit) zeggen niet zoveel.

Op enig moment heeft een land een bepaalde produktiviteit: het aantal mensen
dat werkt, het gemiddelde aantal uren (en jaren), de arbeidsproduktiviteit per
uur, dat alles bepaalt de totale produktiviteit. Die produktiviteit wordt
besteed: aan lonen, winsten, collectieve uitgaven, sociale zekerheid en andere
overdrachtsuitgaven, besparingen enzovoorts.

In de politiek gaat het vervolgens om de mutaties van jaar op jaar en de
verwachte mutaties in al die grootheden in de nabije en verdere toekomst. Dát
is waar de politiek en ook de economie op reageert. We hebben relatief een
hoge arbeidsproduktiviteit, maar hij ontwikkelt zich amper, want we investeren
en innoveren te weinig. We hebben een hoge participatie, maar veel mensen
werken in deeltijd (op zich helemaal niet verkeerd, maar daardoor is de totale
produktiviteit wel lager). Lonen zijn in Nederland relatief niet zo hoog, maar
er zitten erg veel loonkosten bovenop (dus de totale loonkosten per uur, en
per produkt) zijn vergeleken met de relevante landen om ons heen (dus niet:
China of India) de afgelopen jaren fors gestegen, waardoor we onze goede
concurrentiepositie zijn kwijtgeraakt. En in de nabije toekomst komt er een
dramatische omslag in de verhouding werkenden/niet-werkenden als gevolg van de
vergrijzing.

Oftewel: het gaat niet om absolute cijfers en vergelijkingen, het gaat om de
relatieve ontwikkeling ten opzichte van relevante concurrenten. Verlies van
concurrentiepositie en negatieve ontwikkelingen in de andere variabelen (en er
zijn er natuurlijk nog meer) zijn de basis waarop de politiek en de economie
dienen te reageren.
Maar toegegeven: lies, bad lies, en statistics. Dat betekent echter ook dat je
ieder probleem kunt wegredeneren door naar de verkeerde cijfers te wijzen.
Groeten,

Bert.