Peilingen 1 oktober 2004

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sun Oct 3 09:58:55 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marc,

Zonder correctie citeer je als verhoudingen 58 voor Balkje en 80 voor
"rood". Maar als ik, heel realistisch, klein-rechts en klein-christelijk
bij Balkje optel dan krijg je toch 70 rechts (incl. D66) als coalitie en
gedoogsteuners versus 80 "rood". Formeel nog steeds een meerderheid -
gesteld dan dat de PvdA wil samenwerken met de SP, want anders daalt de
effectieve oppositie gereed voor een coalitie ineens naar 65. En de PvdA
kan het zich (naar ik begrijp) nog niet veroorloven om de SP als
gedoogpartner op de wip te laten zitten.

Conclusie: voor een andere combinatie dan Balkje is nog te weinig aanhang.
Of er moet een revolutie in het PvdA-denken plaatsgrijpen waardoor men de
SP accepteert de SP net zo als GL. Maar of Bosje zoveel ruimte krijgt of
durft te nemen, betwijfel ik. Bosje is wel de strohalm van de PvdA maar
verder ook maar een lulltje rozewater zonder al te veel fantasie (zoals
alle meritocraten).

hv,u
-------