Hirsi Ali en de listserver

Mon Nov 29 14:22:25 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz, je stelt sinds de dood van Van Gogh regelmatig dat anderen
iets zouden hebben gezegd. Maar ik zie dat niet zo als jij.
Als je zegt wat je zelf vindt, dan wordt het allemaal wat duide-
lijker. Mogelijk verplaats je jezelf iets te veel in Van Gogh of in
Hirsi Ali en ervaar je kritiek op hen als kritiek op jou ?

Ik heb het eigenlijk niet over Hirsi Ali (ik ken 'r helemaal niet); ik
heb het over de biografie van Hirsi Ali. Daar is iets grondig mis mee.
En ik keek daar eens naar omdat ik zie dat mensen achter deze mevrouw
aanlopen terwijl ze ondoordacht vreselijke dingen aanricht in ons land.
Ik wist niet dat anderen reeds hetzelfde hadden gevonden als ik.

Het zal me een zorg zijn of ze atheist is (ben ik zelf ook), dat ze
de Islam achterlijk vindt (elk geloof is dom, wat mij betreft - het
liberalisme is voor mij ook een geloof). Het gaat er om om wat ze
doet vanuit een achtergrond waarvan het alle schijn heeft dat daar
iets mis mee is. Die achtergrond lijkt gefantaseerd te zijn.

Wat Hirsi Ali betreft: die gaat dus over lijken... Van Gogh is nog
niet eens een maand dood of ze gaat alweer op zoek naar een volgende
regiseur om een nieuw werkje te filmen. Dat is raar gedrag ! Elk
zinnig mens die in een dergelijke situatie verzeilt, zou pas op de
plaats maken en zich afvragen of men wel goed bezig is geweest.
Maar Hirsi Ali kijkt niet om (vandaar al die gaten in haar biogra-
fie), zij gaat maar door en heeft volstrekt maling aan wat ze aan-
richt. Invulling geven aan het kamerlidmaatschap doet ze niet. Kenne-
lijk is ook dat ondergeschikt aan haar strijd tegen jan-en-alleman.

Daar heb ik het dus over. Zowel Van Gogh als diens moordenaar lijken
mij de aandacht niet waard. Wilders trouwens ook niet - lijkt mij
een nogal domme, wat saaie, man. Niet iemand met visie.