Soms is de wens de vader van de gedachte.

jan van reusel reusel at PI.BE
Mon Nov 29 12:48:19 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

maandagmiddag

hallo ger en andere democ-lijsters,

ik ben het absoluut niet eens met de stelling
dat hirsi ali zelf haar isolement zou "zoeken" en "uitbuiten".
daar zie ik op dit ogenblik geen "bewijs" voor.
(aan "indrukken" heb je niet zoveel als je leven in gevaar is)
zelf geef ik haar totnogtoe op dit punt het voordeel van de twijfel.

iets anders is of ik achter haar politieke statements kan staan.
dat kan ik vaak niet,
maar dat maakt haar voor mij nog geen "vervloekte heks" of iets dergelijks.

maar ik ben ervan overtuigd dat ayaan hirsi ali door koranvaste moslims
als "outlaw" wordt beschouwd
en dat dat ernstige konsekwenties kan hebben voor haar als persoon.
islamisten die niet terugdeinzen voor moord
zullen liever achter haar als "afvallige" dan achter een "christenzwijn"
aangaan.

ik denk dat ze dit voor een groot deel ook zelf willens en wetens
veroorzaakt heeft
door haar statements over de islam-in-het-algemeen
en de islam-jegens-vrouwen in het bijzonder.
zwart-wit statements die ik vaak niet kan onderschrijven
maar waar ik wel van inzie waarom zij die inneemt,
gezien haar eigen geschiedenis en haar politieke positionering sinds geruime
tijd.

maar -net als met van gogh- dat legitimeert dan nog niet
dat ze ernstig wordt bedreigd en "fysiek wordt aangepakt"
door wie dan ook
alleen al daarom heeft ze alle bescherming nodig
-daar komt nog bij dat ze een verkozene des volks is-

zelf vind ik het hoogst "merkwaardig" dat mensen op deze discussielijst
haar uitkrijten voor al wat vies en lelijk is,
haar ernstig verdacht maken
en suggereren dat ze zich in haar huidige situatie "wentelt"
en dat het haar daarbij enkel om politiek voordeel zou te doen zijn.

als ik een beroepspoliticus was
zou ik niet met haar willen ruilen.

jan van reusel
eisden-maasmechelen