Linkse advocaat: doodwensen Wilders mag

Thu Nov 25 10:14:05 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Is je bijdrage serieus? Frans?

Niemand is verplicht te rouwen om de dagleijkse dood van velen, ook niet elk
kind dat wekelijks sterft in Nederland door de mishandeling door de ouders.
Maar het jaloers bestrijden van het rouwen door anderen en het publiekelijk
blij zijn met de dood van iemand die jou niet persoonlijk het leven zuur
heeft gemaakt, of je dochter heeft vermoord, is toch iets anders?

Hoe dan ook, het is hard nodig dat er weer een open debat mogelijk is in
Nederland. Politici die als minister van staat Max van der Stoel de koningin
adviseren en de "grote" partijen Geert Wilders in de ban te doen en zijn
miljoen(en) kiezers scheppen het klimaat waarin anderen hem dood wensen. Het
klimaat waarin een open debat over problemen en oplossingen de nek om wordt
gedraaid.

Maar ook als je in je persoonlijke leven terecht of niet iemand zo haat dat
je hem of haar liever dood ziet dan levend, is het daarmee nog niet
toegestaan iemand openlijk voor een breedpubliek dood te wensen. Zeker niet
als je dat niet koppelt aan een zo ernstige misdaad als bijvoorbeeld de dood
van je dochter. In het laatste geval kan iedereen de terechte emotie
plaatsen. Maar als iemand Boris Dittrich dood zou wensen omdat ie
bijvoorbeeld als CDA-er onze emancipatie en vrije keuzen haat, is dat toch
heel iets anders.

Fritz