Van Mierlo in Buitenhof over de hand van Verdonk

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Nov 25 08:23:28 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Wel Ger,
>
> Van die madame Verdonk (VVD) heb ik geen aparte studie gemaakt. Voorlopig
> heb ik toch wel een goede indruk van haar. Van de uitgeprocedeerde
> asielzoekers alle dossiers lezen en nogmaals en persoonlijk beslissen of
ze
> kunnen blijven of niet, is toch wel wat. Vooral als je leest hoeveel er
> uiteindelijk van haar mogen blijven. Dat heb ik haar voorgangers niet zien
> doen, voorzover ik me herinner. Het bewijst maar weer eens dat je soms
> beter een tegenstander op een dossier kunt zetten dan een protagonist die
> [...]

Ja Henk, als je haar hoort zou je het bijna geloven dat ze het allemaal in
haar eentje doet.
Vandaar natuurlijk dat in dat uitzetcentrumcentrum maar 1 asielzoeker zit
met 20 man personeel en al die duizenden anderen allemaal met "onbekende"
bestemming zijn vertrokken. Vandaar ook dat ze voorkomt dat gezinnen niet
gescheiden worden uitgezet tegen alle afspraken in.
Ze heeft het uitstekend in de hand allemaal.
Ook is ze zo heerlijk taktvol zoals vorige week om haar collega tegen te
spreken en zo de eenheid van het kabinet uit te stralen. Maar gelukkig
hebben we daar onze grote leider JP voor om dat allemaal met strenge hand in
goede banen te leiden.
Ik heb met haar IND gelukkig maar 1 enkele ervaring gehad. Ik hielp iemand
(een Nederlander) die zijn buitenlandse bruid graag naar Nederland wilde
halen waar hij dan borg voor moest staan natuurlijk en moest aantonen daar
voldoende voor te verdienen. De medewerkers van Miss Verdonk bleken helaas
niet in staat om het verschil te zien tussen periodeloon (4 weken) en
maandloon. En natuurlijk al helemaal niet om dat om te rekenen. Verdonk zal
dat inmiddels al wel gecorrigeerd hebben natuurlijk en al die medewerkers
persoonlijk geinstrueerd hebben hoe dat zit. De tijd dat de IND fouten
maakte is onder haar bezielende beleid al lang voorbij natuurlijk.
Het enige wat ze nog even zou moeten doen is die "onbekende bestemming"
uitzoeken, dus eens boven water halen, waar dat is. Ze zal er waarschijnlijk
van uit gaan dat die uitgeprocedeerden, nadat die met niks op straat staan,
een dure ticket gekocht hebben en naar het land van herkomst zijn gevlogen.

Het uitzetcentrum kan ze misschien, nadat die ene asielzoeker is uitgezet,
omdopen tot opvangcentrum voor ondergedoken kamerleden en imams.

Ger