Triest...

Michiel van Geel MFvGeel at HOTMAIL.COM
Sun Nov 21 01:44:03 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Een typisch geval van jammer vandaag how de moties er doorheen geramt
werden. En die blunder van de stemcommissie (was het wel een blunder, was
er geen opzet in het spel om die motie te torpederen?), dat ging echt
nergens over. Voor een partij die pretendeert democratisch te zijn is
zoiets echt niet acceptabel. Sterker nog, de moties zouden het hoofdpunt
van elk congres moeten zijn. Via de moties geven de leden immers hun
mening over het beleid van de partij en welke richting het op moet.

Ik heb me rot zitten schamen en ben maar eerder vertrokken. De boel
afkappen vanwege tijdsnood? Toen ik nog bij een studentenvereniging zat
ging de gemiddelde ALV door tot in de diepe uurtjes van de nacht. En als
het echt te lang duurde, dan werdt een tweede deel ingelast om alles
correct te kunnen behandelen. Ik vraag me af, waar is de passie bij D66?

Er was nog meer waar ik me aan heb zitten ergeren trouwens. De manier
waarop die motie over anti-cyclish investeren van tafel geveegd werd met
het argument dat we nu doen wat we kunnen met de beperkingen die we op dit
moment hebben. Nogal een no-brainer, maar de motie riep op om in de
toekomst anti-cyclisch beleid te gaan voeren, dus oppotten als het goed
gaat en dat geld gebruiken voor economische stimulering als het slecht
gaat. Dat is dus, zoals de indiener al terecht zei iets wat vooraanstaande
economen al een tijdje roepen. Is er hier sprake van een onvermogen om een
mea culpa uit te spreken?

Goed, ik ga niet alleen maar zitten vloeken, concreet denk ik dat vanaf
het volgende congres de moties een prominenter plaats innemen dan de
parallelsessies. Als het qua tijdsdruk niet lukt vervallen de sessies
gewoon. Die kunnen dan als losse evenementen in de daaropvolgende maanden
aangeboden worden, mogelijk in combinatie. Maar het valt niet te verkopen
dat de stem van de leden op dusdanige wijze afgekapt wordt. We zijn en
blijven wel democraten.