kruisraketten

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Nov 19 13:45:32 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[..]
> Maar als je daaraan meedoet, kan het niet alleen zijn om binnen te marcheren
> als vredesleger als het conflict is uitgewoed, dan moet je althans in beginsel
> bereid zijn om ook in een vroeg stadium (hoog geweldsspectrum, zoals dat heet,
> en 'first strike) in staat te zijn om mede verantwoordelijkheid te dragen.

Precies Bert. En daaraan ontbreekt het ten ene male. Men
neemnt geen enkele verantwoordelijkheid voor de moord en
doodslag die thans in Irak plaats vindt. Men laat de
'coalition off the willing' volkomen vrij door te gaan met
misdaden in een land dat, aantoonbaar inmiddels, geen WMD had.

De VN heeft bij mijn weten nooit toestemming verleent tot en
dergelijke oorlog. Saddam heeft geen WMD en is inmiddels
verdreven.

> En daar kunnen ook kruisraketten bij horen.

Als je geen verantwoordelijkheid neemt, kan alles, Bert.

> Maar een andere vraag is of het wenselijk is om die Tomahawks nu aan te
> schaffen. Het antwoord van D66 dáárop is: nee.
> -nee, omdat er andere prioriteiten op defensie zijn (tekort aan
> helikoptercapaciteit, bijvoorbeeld;
> -nee, omdat het geld sowieso beter kan worden benut;
> -en nee, omdat de Tomahawks volgens militaire deskundigen alleen kunnen worden
> ingezet onder toezicht en met instemming en hulp van de Amerikanen (want die
> houden de software in eigen handen).
>
> En dat maakt het al met al een onjuist besluit om nu Tomahawks raketten te
> willen aankopen.

Daar kan dus nog bij, Bert

Nee, want verantwoordelijkheid neem je ten volle (ook al
deel je die met anderen)

- in een (eventuele) europese samenwerking bepaal je dan ook
eerst positie t.a.v. de Amerikaanse

- in een (eventuele) europese samenwerking bepaal je dan ook
eerst het beleid en doe je aan de hand daarvan inkopen.

Henk Elegeert