kruisraketten

Antid Oto antidoto at HOME.NL
Thu Nov 18 20:02:15 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zojuist in 2Vandaag, de afgevaardige Bert Bakker
propageert de aanschaf van kruisraketten van
VS-makelij met conventionele lading. Dit in het
kader van de mogelijkheid om in de toekomst
preëmptieve militaire aanvallen te kunnen
uitvoeren. Vreemd moment, was dit een stuipreactie
op de aankondiging van Putin, heeft de militaire
lobby richting D66 weer eens uitgepakt, of heerst
er een nieuwe doctrine in de regeringscoalitie?

Dat Bakker als individualist met liberale
grondslag geen principiële bezwaren heeft in deze
is niet verrassend, maar dan dient hij ook
consequent te zijn en in het kader van het hogere
geweldsspectrum het staatsmonopolie op geweld aan
de orde te stellen. Dat is immers ook niet meer
van deze tijd. Dat de regering dit soort wapens
wil aanschaffen is immers een signaal dat de staat
haar taak, het bieden van veiligheidsgaranties aan
de bevolking, binnen afzienbare tijd niet meer
naar behoren kan waarmaken.

Daarnaast is er de vraag of deze kruisraketten
zonder VS authorisatie met terugwerkende kracht
ingezet kunnen worden. We hoeven geen 100 miljoen
te spenderen zonder de garantie deze in alle
omstandigheden te kunnen inzetten. Overigens die
dingen zijn geen wondermiddelen, zeker zonder
nucleaire lading, dus ik vraag me af of dat geld
niet beter besteedt kan worden.

Antid