Hirsi Ali beledigd na tonen Submission

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Nov 18 17:35:50 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lastig zo'n bericht, want moeilijk
controleerbaar/verifieerbaar .

Desondanks: (veel is immers anderszins al bekend)

Tja, een beetje verschrikkelijk dom om vrouwen die volop in
hun/met het eigen verwerkingsproces(sen) bezig zijn te
confronteren met politiek geladen thema's waar die vrouwen
zelf nog volstrekt niet aan toe zijn. Of zelfs maar aan toe
kunnen zijn. Zeg maar, het VVD 'gevoel' voor solidariteit,
(niet zeuren, ons steunen) nu uitgedragen door iemand die
nog midden in haar proces zit, maar daar ook zelf blind voor
lijkt.

Maar waar overigens electoraal winst uit te halen is, niet
ten behoeve van de vrouwen zelf, maar van een politieke partij.

En Nederland had zichzelf, de democratie en iedereen
wereldwijd een enorme dienst kunnen bewijzen indien ze niet
in Irak aanwezig waren geweest.

Dan had ook dit (emancipatie?)proces een plaats kunnen
krijgen die het verdient.

Een vraagteken bij het emancipatoire, want ik zie dat nog
steeds niet. Het gaat nu eerder om het implementeren van
rechten die immers al bepaald zijn. Echter de benodigde
infrastructuur met een heldere, duidelijke 'taal' waar de
Staat met haar grondrechten staat, zeker naar de betreffende
doelgroep toe, is wat ontbreekt.

Dat politieke partijen meer belang lijken te hechten aan de
door hen volstrekt verkeerd begrepen aspecten, en eenzijdig
zich in de 'strijdt' mengen, doet dan ook meer kwaad dan
goed. Maar ja, het betreft vrouwen en daar gaan mannen
(politici) altijd op hun (onnavolgbare) eigen wijze mee om.

Of een andere partij die hun heil bij, een naar motteballen
stinkende, op een zolder gelegen, stoffig document (artikel
over godslastering (art. 147)) menen te moeten zoeken.
Waardoor elk perspectief biedende debat/discussie/dialoog op
voorhand onder druk komt staan. Juist ook over deze thema's.

De vrouwen zelf, tja ....

Die worden eigenlijk opnieuw, hoe tragisch, daar (het slecht
verlopende politieke proces) weer of langer dan nodig
slachtoffer van.

Nu maar hopen dat zich bij D66 geen malloten bevinden die
zich tot ongepaste acties laten verleiden, en vanuit de
eigen onbegrepen wens wel even een statement te willen
maken. Zag er elders al zo'n 'goed bedoeld voorbeeld'
langskomen.

Henk Elegeert