Irak

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Nov 18 08:50:34 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Maar Ger, is daar een reëel uitzicht op? (Wees eerlijk....)

Ik vrees van niet nee, maar dat kan je al opmaken uit de rest van mijn
bijdrage, dus wegwezen daar.
Laat men zich maar eens afvragen, ik zeg het bij herhaling, waarom we op dit
moment een van de speerpunten van terrorisme zijn. Dat hoor je in de hele
discussie rondom Theo van Gogh en andere bedreigingen niemand zich afvragen
in den Haag. Waarom ronselt men nu jongelui in Nederland?  Omdat we zo'n
geweldig goed werk doen in Irak?
Na Spanje konden we er op wachten dat we aan de beurt zouden komen, men
heeft er zelfs voor gewaarschuwd toch?
Sommigen leggen het uit dat ik slachtoffers beschuldig van racisme, helaas
begrijpen die de discussie niet, maar ik schreef dat ik het ontzettend stom
vond en vind van Theo van Gogh, Hirsi en Wilders om in deze gevaarlijke tijd
vooraan in de rij te gaan staan. Maar dat is hun eigen keuze, niet de mijne.
Niemand zal het misschien nog met zekerheid kunnen zeggen maar zou Theo van
Gogh misschien nog geleefd hebben als we niet in Irak hadden gezeten?
We roepen door het zijn van bondgenoot van de Amerikanen een hele hoop haat
op, ongeacht het werk wat we er doen. De directe omgeving waarin de
Nederlanders zitten zouden daar misschien best anders over kunnen denken
maar dat zijn ook niet de terroristen waarschijnlijk.
De hele integratiediscussie die momenteel op een nogal verhitte en domme
wijze wordt gevoerd door dit kabinet had toch wel een keer opgeborreld
waarschijnlijk maar dit is nu niet het meest gunstige moment. Natuurlijk
zijn er voedingsbodems in de getto's en dergelijke aan te wijzen, het
internationale terrorisme maakt er dankbaar gebruik van om er jonge mensen
te ronselen, en niet alleen in Amsterdam.
Amerika heeft zichzelf zo goed als mogelijk dichtgetimmerd om het de
terroristen zeer moeilijk te maken nog iets uit te kunnen vreten dus zoekt
men andere mogelijkheden, een daarvan is Nederland. Wij kunnen onszelf niet
meer dichttimmeren met onze open grenzen of heel Europa zou dat moeten doen.

Gisterenavond op de TV zag ik alweer dat men zich afvroeg hoe een Amerikaans
militair toch zo ver kon komen en werden er allerlei argumenten aangehaald,
de grote druk, de leeftijd, het gevaar etc. Zo kan elke oorlogsmisdaad
natuurlijk goedgepraat worden. Zelfs het bestaan van kindsoldaten kwam even
aan de orde, omdat Amerika, tegen de afspraken in jongelui van onder de 18
jaar inzet in Irak. Feit blijft dat de staat er verantwoordelijk voor is,
net zoals de mishandelingen en moorden destijds in de gevangenissen en nu
dit. En wat gebeurd er nog allemaal buiten het blikveld van de camera's.
We steunen als Nederland dit allemaal, sterker nog, we maken deel uit van
die bezettingsmacht daar. In de ogen van velen doen we mee aan die misdaden
en die verantwoordelijkheid willen jij en ik, en heel veel mensen met ons
niet in de schoenen geschoven krijgen.
Aan de ene kant heeft Hein gelijk, we hebben mede de rotzooi getrapt daar
dus heb je in feite ook de plicht hem weer mee op te ruimen. Aan de andere
kant moet je onder ogen zien dat hij op deze manier (The Amarican way) niet
op te ruimen is en alleen maar groter wordt en kan je beter maken dat je er
wegkomt.
We lossen niks op met het geleuter in de tweede kamer over wel of niet een
wetsartikel afstoffen of juist afschaffen. het gelul van Jan Doedel Donner
wordt door D66 bestreden met de verkeerde argumenten omdat men
waarschijnlijk de ware reden niet aan durft. Eerst zo snel mogelijk weg uit
Irak en dan de problemen, die ik allesbehalve misken, in eigen land
oplossen. Dit kabinet, die ons naar Irak gebracht heeft, zal natuurlijk
nooit daar de oorzaak aan geven of zoeken, het is tenslotte hun eigen
schuld. En uiteraard met hen de coalitiepartijen.

Ger

PS: ben benieuwd of me dit weer een zogenaamde aangifte gaat kosten :)))))