Irak

Albert Willemsen awillemsen03 at FREELER.NL
Thu Nov 18 08:10:32 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Er is geen reden nodig om te vertrekken uit een bezet land, er is een reden
nodig om er te blijven. Dat de Nederlanders als bezetters te verkiezen zijn
boven de Amerikanen, is mooi maar het is geen reden om te blijven. De
algehele situatie leidt tot steeds meer geweld en uiteindelijk zal de
aanwezigheid van onze troepen daar geen verandering in brengen. In mijn
motie toets ik de missie aan zijn doelstellingen, en aan de voorwaarden die
het congres een jaar geleden heeft gesteld. Ik ben van mening dat de
Irakmissie aan geen van beide voldoet en daarom zo snel mogelijk beeindigd
moet worden. Niet maart maar morgen wat mij betreft.

Zolang Amerika Irak bezet, blijft het oorlog is mijn overtuiging. Onze
aanwezigheid steunt Amerika, en draagt daarom niet bij aan het stabiliseren
van Irak. Alleen een radicaal andere aanpak, bijvoorbeeld een VN-macht van
Turken, Egyptenaren en Indonesiers, kan een eind maken aan het geweld. Op
deze voet voortgaan is geen optie meer, en wij moeten daar dan ook niet aan
bijdragen.

Albert