Fallujah, een erg smerige oorlog van Amerika

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Nov 17 17:54:52 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fert wrote:

>Neem nou Hein , die doet echt alles om zelfs een handgranaat te juridiseren
>en zijn gelijk te halen
>
>Hein , oorlog is oorlog, en dus geen recht, wanneer dringt dat door

Dat is al tot me doorgedrongen lang vóórdat Bush jr, zijn heilloze
missie startte. Met anderen heb ik toen reeds gewezen op de mythe van
de  schone oorlog. Op de leugen van shock and awe. Op de droom van een
dankbaar Irakees volk. Je gaat niet zomaar een oorlog beginnen, juist
omdat je geacht bent te weten dat er smerige zaken gaan gebeuren:
tienduizenden, soms honderddenduizenden, soms miljoenen de dood injagen,
ontworteling, vernieling, de natuur die lijdt, vervuiling, ziektes, noem
maar op. Je gaat een oorlog beginnen als last, very last resort (ultimum
remedium). Dat mag je verwachten van een Ameriikaans president, maar ook
van een Nederlands kabinet.
Maar ze zullen vroeg of laat ter verantwoording worden geroepen, deze
oorlogscriminelen, van Bush tot Bot, van Rumsfeld tot  Kamp. En ook die
ongrijpbare volksvertegenwoordigers van ons die deze oorlog hun zegen
hebben gegeven.