Tammy Bruce

Wed Nov 17 02:06:48 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het politiek café in A'dam was erg gezellig, veel vragen nu nog antwoorden,
van twee zetels, werd bekend gemaakt, naar nog minder?

Maar waar gaat het hier nog over?

Even de conclusie bekeken, en het hoofdpunt waar het om ging:
"Het discriminatieverbod beoogt bepaalde minderheidsgroepen te beschermen
vanwege hun
kwetsbaarheid."
"Samenvattend komen deze erop neer dat een op zich zelf kwetsende of
grievende
uitlating een beledigend karakter kan ontberen indien zij haar grond vindt
in de
geloofsovertuiging van de verdachte en bijdraagt aan het maatschappelijk
debat."

Gewone mensen zeggen: als je je beroept op een geloof mag, zeker als
minderheid,
wat als je een geloof te dom vind, of niet zo zielig als minderheid bent,
niet terug mag.

Het ontgaat me nog steeds hoe Thom het verband kon leggen met Anne Frank en
erger...

3. Conclusie
Het discriminatieverbod beoogt bepaalde minderheidsgroepen te beschermen
vanwege hun
kwetsbaarheid. Ten aanzien van uitlatingen vindt dit in het bijzonder zijn
uitwerking in de
strafrechtelijke discriminatiebepalingen. Daar staat tegenover dat de
vrijheid van
meningsuiting en de vrijheid van godsdienst ruimte nodig hebben om ook
onwelgevallige
dingen te mogen zeggen en schrijven (vgl. behalve EHRM-jurisprudentie ook:
A.L.J.
Janssens, Strafbare belediging, diss. Groningen, 1998, p. 394; Th.E. Rosier,
Vrijheid van
meningsuiting en discriminatie in Nederland en Amerika, diss. VU 1997; J.A.
Peters, Het
primaat van de vrijheid van meningsuiting, Nijmegen 1981). De aard van
dergelijke
grondrechten is immers dat zij tegen de verdrukking in functioneren: tegen
de verdrukking
door de politiek correct denkende gemeente in. Het gaat om het mogen
verschaffen van
inlichtingen en uiten van denkbeelden die "ergeren, shockeren en verwarring
zaaien" (vaste
rechtspraak EHRM): juist die verdienen bescherming. De regering heeft een en
ander ook
onder ogen gezien. Zij heeft er nadrukkelijk op gewezen dat de
strafrechtelijke
discriminatiebepalingen zeer terughoudend moeten worden toegepast: "aan
kritiek op
opvattingen en gedragingen, zelfs al zou die kritiek beledigend zijn,
[wordt] strafrechtelijk niets
in de weg gelegd" (TK 1969/70, 9724, nr 6 (MvA), p. 4). In zijn noot bij HR
9 januari 2001, NJ
2001, 204 wijst De Hullu er op dat ook de zaken die het Straatsburgse Hof in
dit verband
heeft gewezen tegen andere lidstaten een argument opleveren voor dit
uitgangspunt van een
terughoudend strafrecht.
Een nationale veroordeling wegens discriminatie zal in overeenstemming
moeten zijn met het
EVRM, in het bijzonder met de beperkingsgronden die gelden voor de vrijheid
van
meninguiting en godsdienstvrijheid. De nationale rechter zal aldus de
vrijheid van
meninguiting en godsdienstvrijheid, indien in het geding, meewegen bij de
beoordeling of in
het concrete geval een strafbaar feit is gepleegd. De rechter hanteert
daarbij een aantal
criteria. Samenvattend komen deze erop neer dat een op zich zelf kwetsende
[...]
debat. Daarbij mag
geen sprake zijn van kennelijk misbruik van verdragrechtelijke en
grondwettelijke rechten en
vrijheden en dient de uitlating niet op zich zelf, maar in zijn context,
tegen de achtergrond van
het geheel, te worden begrepen. Naarmate aard en strekking van het geheel
kwetsender en
grievender is en naarmate de uitlating een prominentere plaats inneemt in
dat geheel, zal
eerder sprake zijn van een discriminatoire uitlating.17
17 Vgl. Wedzinga in: Cleiren/Nijboer (2002), T&C, 4e druk, p. 589; A.L.J.
Janssens, Strafbare belediging,
1998, p. 397, 398.