Hoe kreeg Hirsi Ali het Nederlands volk in haar ban ?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Nov 14 10:27:58 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Heeft ze "het Nederlandse volk" in haar ban? Nee, ze heeft journalisten
in haar ban, Bert Bakker, de VVD en nog een paar politici en openbare
figuren. Je stelt inderdaad de goede vraag: waarom laten deze
opinionleaders zich meeslepen? En je antwoord gaat inderdaad in een
richting die ik kan onderschrijven: in hun nihilisme is er weer iets
nieuws gevonden, een niew icoon is opgestaan. Zoals het altijd gaat met
iconen: je projecteert je eigen verlangens op hen, je wíl  mooioe dingen
zien, je compenseert je eigen wanhoop en leegte op hun veronderstelde
heroiek en , moedigheid en brille. In die zin is Ayaan een afgod van
bepaalde semi-intellectuelen geworden (semi, omdat ik het ermee eens ben
dat een échte intellectueel de moeite neemt eerst te onderzoeken en dat
te oordelen). En zoals het met zoveel iconen het geval is: beeld en
realiteit lopen sterk uiteen. Toen ik Ayaan voor het eerst in levenden
lijve ontmoette was ik verbaasd: een ietwat fragiel, bijna verlegen
type. Niet onsympathiek, maar wel met een sfeer van mysterie om haar
heen. Ik kan me vootslennen dat ze inderdaad een grote hoeveelheid
persoonlijke baggage heeft meegenomen, en deze baggage  hier uitstalt en
uitleeft. In die zin sleept ze Nederland mee in een
privé-verwerkingsproces. Maar Marc, Nederland láát zich ook meeslepen.
Het duidt aan hoe zinledig ons land is geworden, stuurloos,
principeloos, identiteitsloos. We grepen álles aan om ons enig gezicht
te geven: van voetbal (een ramp geworden, maar ja) tot Ayaan (geen ramp,
wel een drama).
Ons land bevindt zich in een van haar diepste crises.