Bad faith?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Nov 11 23:49:26 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hallo Hein,

>Waar kom jij precies niet bij? De kamerzetels?

Beste Henk, het gaat niet zozeer om mijzelf. Het werk dat ik al jaren doe en
waarin ik steeds beter word is veel en veel bevredigender dan het trage,
ongrijpbare, vaak nutteloze kamerwerk (veel lawaai, weinig resultaat).
Ik signaleer slechts een verdrietig feit: in een democratische partij, zoals
D66, maar andere partijen idemditto, krijgt een normale burger niet veel
kans tussen de bobo's en beroepsregenten.

>Zowel in de poststemming
> als in de verkiezingsuitslag van de laatste kamerverkiezing hebben alle
> momenteel in de kamer zittende D66-ers aanzienlijk meer stemmen gehad
> dan jij.

Dat is me bekend. Ik heb een alternatief gepresenteerd, een ander D66: meer
lef, vuist op tafel, opener, socialer en vooral standvastiger in haar
beloften. Dat alternatief is inderdaad door een meerderheid van de
partijgenoten verworpen. Een zittende fractie is vrijwel geheel herkozen,
ondanks twee pijnlijke nederlagen. Dat is hun goed recht. Ik heb daaruit
mijn conclusies getrokken.

>Daar zijn allerlei redenen voor aan te dragen, maar een glazen
deur opgetrokken door het borrel- en zoencircuit valt daar denk ik niet
onder, temeer daar ik de significantie van dat honderd koppige circuit
voor genoemde uitslagen betwijfel. Welk carriere-hitsig ego zit er nu
precies op welke stoel van jou?

Dat laat ik aan jouw ongetwijfeld briljante observatievermogen over.
Overigens ben je volslagen naïef als je veronderstelt dat het "circuit" geen
invloed heeft op de uitslagen. Het gemiddeld D66 lid volgt braafjes het
advies dat de leiding min of meer voorschrijft (zie hoe mejuffrouw van der
Laan is geparachuteerd).

> Ik deel je zorg aangaande bepaalde  partijcultuurtjes zoals het momenteel
vigerende leidse kringetje met haar gebrek aan feeling en aandacht voor
de noden en opvattingen van de partijachterban (zo heb ik recent nog een
afdelingsmotie voor het komende congres aangevuld met kritiek op de
liflafjeshaphappening voor bobo's voorafgaande aan dat congres) maar
vermoed dat je bijdrage in deze draad toch iets te veel is ingegeven door
> rancune en frustratie.

Frustratie waarschijnlijk enigszins, rancune niet zozeer. Eerder een gevoel
van ontgoocheling. En verbazing: hoe kan een partij die ooit 24 zetels had
teruggebracht worden tot drie á zes zeteltjes en geen enkele, repetito geen
enkele kritische zelfreflectie opbrengen en bovendien de mensen die zulk een
reflectie willen entameren (en dan heb ik het geenszins slechts over mezelf)
eruit ostraceren?

Maar ok, het is mijn probleem niet meer en ik voel me bevrijd van de last me
er zorgen over te maken. Die zorg zou bij JOU moeten liggen, niet bij mij!