Kabinetsbeleid NL in België verboden

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Nov 11 19:18:54 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

jan van reusel wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> donderdag 11 november (belgische feestdag: herdenking van de 2
> wereldoorlogen)
>
> geachte discussielijsters,
>
> mag ik op onderstaande mail reageren (zonder daarbij in persoonlijke
> haatmail betrokken te willen raken)?

Ik stuur altijd alleen naar de lijst zelf, Jan.

> het (nederlandse) kabinetsbeleid is weliswaar op verschillende
> beleidsterreinen erg konservatief zowel naar vorm als naar inhoud, maar ik
> zie toch wezenlijke verschillen met de (vage) kreten van pim fortuyn
> indertijd en het (iets minder vage) programma van het vlaams blok nu.

Jan, ik begrijp werkelijk niets van je analyse. Het VB en
Fortuyn zijn 'antwoord' op het falen van de partij politieke
democratie zoals we die thans kennen. Van een door en door
verziekte bestuurscultuur. Daar hebben de belgische en de
Nederlandsse kiezrs genoeg van. En in geen van beide landen
wil het licht maar aan gaan om eens te kijken in welke een
puinhoop we al leven.

Echter ons beider democratie heeft het inz zich on tal van
problenmen die nu aan de orde lijken als snieuw voor de zon
te doen verwijnen, maar dat moet je wel willen, natuurlijk.

In Belgie houdt men zich liever bezig met het verschijnsel
door de repressntanten uit de weg te willen hebben, en hier
doen we hetzelfde maar iets bruter.

> zowel
> pim als blok zouden de islam een "zondebok-functie" toegedicht hebben in
> deze voor hen gunstige omstandigheden. ik denk dat ze meteen "harde
> maatregelen" zouden nemen tegen "alle" moskeeën (verplicht lidmaatschap van
> een nederlandse moskeeraad die aan het handje moet lopen, religieuze
> diensten enkel in het nederlands, negeren/neerslaan van protest hiertegen,
> .....). ik moet minister-president pim of burgemeester de winter nog een
> bezoek zien brengen aan de verbrande school in uden...

Natuurlijk, maar zij zouden het ook doen. Geheel anders dan
de politieke partijen kliek die ach en ohh roept maar
vervolgens vrolijk doorgaat ne het laat gebeuren, of er zelf
nog een schepje bovenop doet.

En Jan, het heeft met dat extremisme niet zoveel van doen
hoor, maar is eerder een reacrtie op de politiek en 's lands
bestuur.

> [...]
> en haatzaaierij zal hoogstwaarschijnlijk zonder gevolgen blijven, omdat de
> grotere politieke stromingen geen "gebruik" wensen te maken van deze
> juridische uitspraak: geen strafvervolgingen tegen recente uitingen van
> onverdraagzaamheid, uitgebreide dotaties aan de partij zullen niet worden
> gekort of ingetrokken. enkel de (kleine) groene partij ziet het anders, maar
> dat maakt absoluut geen indruk, wel integendeel. het vlaams blok zal zondag
> "feestelijk" van naam veranderen en een "aangepast" programma goedkeuren.

Uiteraard. Kortom, de zittende politiek partijen hebben
zitten slapen en hebben niet nagedacht of een juiste analyse
gemaakt en hebben alle energie zitten in het bestrijden van
een blokje. In plaats van daarvoor de voedingsbodem weg te
halen, Jan.

Men heeft niets gedaan aan de heersende - en bestaande
bestuurscultuur.  Gemiste kans.

> ondertussen gaan er steeds meer stemmen op om het vlaams blok "mee in bad te
> trekken" nadat er in 2006 gemeenteraadsverkiezingen zijn gehouden.

Dat wordt vast gezellig zo samen in bad. :) Zal ik eens
infomeren of men her en der nog een vreemde eend voor in bad
heeft om mee te spelen? :)

> ook ten
> aanzien van moslims wordt door belgische politici "oorlogstaal" gebezigd,
> net zoals dat in nederland gebeurd is.

Zie je. De politici doen het, maar anderen worden er op aan
gekeken.

> philip de winter en de zijnen intelligent genoeg om te leren van
> "oostenrijk" en "frankrijk", valkuilen te vermijden en toch te blijven
> groeien in aanzien en macht als ze deel uitmaken van bestuursmeerderheden.
> ik heb daar zorgen over.

Maar Jan, het VB (of moet de naam onmiddelijk worden
geschrapt) is het probeleem niet. Het is het ongeneoegen van
het volk over haar bestuur. In Belgie hebben ze een paasr
clowns uitgenodigd om die voor hen bespottelijk te maken.

> er is wel geen belgische equivalent van theo van gogh vermoord,

Tuurlijk wel. Niet letterlijk maar figuurlijk. Ook in Belgie
kun je niet meer zeggen wat je wilt of wordt er met de nek
aangekeken. Elke elg met een protest wordt gezein als een
VB-er, en ja die moeten in een cordonneke. Ziet ge?

> er zijn ook
> geen moslim-scholen in brand gestoken, maar er wordt hier even lustig
> gediscrimineerd en de belgische/vlaamse overheid reageert eigenlijk op
> vergelijkbare wijze.

Het is triestig om zien, Jan.  En dat terwijl ook daar den
democratie zelve zoveel schoons in zich heeft.

Henk Elegeert