Buttiglione in Netwerk N1

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Nov 11 13:46:12 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Heldere analyse, Henk,
>
> Het is niet zozeer angst om naar onderliggende problemen te kijken,
> het is steeds een afspraak, kwaadaardige onwil,
> omdat we in dit land geen algemeen belang hebben,
> maar alleen verzuilde groepsbelangen die elkaar bevechten.

Prcies Fritz, Een zwakzinnige man probeert mij net wijs te
maken dat men saamhorigheid wil in de wijk. Ja godverdomme,
wat anders? Niets, maar informatie dus die iedereen al lang
weet. Een andere gek zegt vervolgens ook nog dat dat hij met
iedsereen heeft kunnen praten turkse mensen, marokkaanse
mense en hollande/of was het nou nederlandse mensen. Ja
godverdomme die wonen ook in de wijk. Niks nieuws dus.

Het was vraag van niets, zij zijn de klos, had in iedere
wijk kunnen gebeuren, (ja, de mafkees). met elkaar moeten we
de maatschappij maken.

Maar geen woord, geen verantwoording waarom die mensen hun
huis uit moesten .....

Die drie gekken staan daar wel tegenover de hele natie uit
te leggen waarom een paar peleton ME-ers is uitgerukt voor
kennelijk in actie die in overal plaats had kunnen vinden.
En waarschijnlijk om een wielklem te komen verwijderen ofzo,
en waar zo'n 200 man/vrouw/kind elders de nacht heeft moeten
doorbrengen. Er is helemaal niet aan de hand.

Die vroegen zich echter wel af, wat gebeurt er, wie hebben
daar gewoond, en af ze die dagelijks hadden begroet.

Volgens de MP is ook de pers, de wijk uiteen vallen.
Tjonge jonge, en dat moet ik serieus nemen?

Laat de TK a.u.b. deze malooten die hiervoor
verantwoordelijk zijn naar huis sturen.

Een gemiddele leerling bereidt zich beter voor voor zijn
spreekbeurt dan deze club maloten.

> Gevestigde groepen verdelen de buit,
> de andere groepen betalen per saldo de rekeningen,
> en de gevestigde maken deals om de buitenstaanders buiten te houden.

Die indruk wordt in elk geval ook gevoedt door deze bestuurders.

Eentje vindt dat als hij met die mensen kan praten het wel
goed zit. Of dat onderling, en als eennormale bezigheid
wordt gezien betwijfel ik. men had het ook over allerlei
projecten. Wat nou projecten. Infrastructuur, en onze
democratie heeft dat ook in zich. Dan moeten politieke
partijen wel willen wijken.

> Zo doen we dat bij coalitievorming, omroepen, kartels, collectieve
> regelingen, adviesraden, enzovoort.

Ik kan niet anders dan het ook zo zien, en niet omdat ik het
zo'n fraai beeld vindt.

> De gevestigde belagengroepen bepalen samen welke groep ze wel en niet
> toelaten tot de macht en verdeling van de buit. Bij de omroepen, in de
> bouw,
> de glazenwassers, de woningbouwcontingenten, de politiek, de media (ook
> allemaal in kartels) enzovoort enzovoort.
> Op alle niveau's in alle stadia.

Dat zijn we 'demorcatie' gaan noemen, zo lijkt het.

> Helaas heben we ook een democratieen begeven kiezers zich losgeslagen en
> verward alsze zijnzomaar buiten hun groep, en dat tuig moet natuurlijk tot
> de orde geroepen worden, dus iedereen die het verdelen van de buit gaat
> aantasten moet onschadelijk gemaakt worden, belachelijk, verdacht,
> weggeroddeld, en als dat niet meer werkt volledig zwartgemaakt.

Onderdeel van de bestuurscultuur in dit land.

[ knip per de knip ]

> De laatste stuiptrekkingen van de oude verzuilde machten zien we denk ik
> nu.

We moeten ras terug naar een debat cultuur. Eentje waarin
teenstelling ook weer normaal zijn. Een afspiegeling zijn,
ook in saamhorigheid. Want als ik Balkenende moet geloven
kan dat volgens hem niet samen.

> Zo vaak en zo stuitend vallen ze over elkaar heen, bijna niets doen ze meer
> goed, ze doen bijna alleen nog de foute dingen. Alle problemen laten liggen
> en stoer parkeerbonen en drie-kilometerovertredingen aanpakken omde kas te
> vullen, ach vul het allemaal maar aan en vraag de burger wat ie vind.

Zou die bij gebrek aan een werkelijk keus steeds toch op min
of meer hetzelfde stemmen?

> Het lukte toen jaar de SP uit de kamer te houden door de partij voor
> racistisch en fascistisch uit te maken, Pim lukte zelfs met een moord niet,
> Wilders is de volgende en ook de PvdA houdt in de steden de macht niet meer
> onder de eigen groepscontrole, al is dat hun enige reden van bestaan nog.

Nee, en opnieuw zie je  dat de burgers zelf nergens in mee
kunne/mogen praten. Tracht de politiek (e partij) de
richting te bepalen. Ook voor hen die daarvoor niet hebben
gekozen.

> Het duurt niet lang of alle oude partijen, de 4 pimpelpaarse, verdwijnen
> grotendeels en nieuwe wisselende lijsten en wisselende meerderheden volgen
> de maatschappelijke problemen die bovenaan de agenda staan, wellicht dat na
> lange tijd er een hergroepering komt naar hoofdbeginselen, maar andere
> landen laten zien dat dat er weinig toe doet.die twee of drie partijen
> moeten de problemen en meerderheid van de kiezers volgen of worden
> electoraal aan de kant geschoven.

Dat zou pas echt een jammerlijke ontwikkeling zijn. Dat we
de verschillende ideeen op zouden moeten geven. Dit land
wordt een eenheidsworst. Voor het zover is moeten we, denk
ik de democratie weer bij de burger brengen. De partij
politiek zal er in elk geval niet in slagen de belofte waar
te maken.

Henk Elegeert