Open brief Theo: Gaat het met je been Mohammed?

Tue Nov 9 11:05:37 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger,

Opnieuw ontken je mijn woorden dat ik jou noch anderen beschuldig. Je wil me
niet seieus nemen en ontkent simpelweg mijnmening en bedoelingen.

Opnieuw beantwoord je niet mijn vraag naar jouw suggestie beledigen te
verbieden, en hoe dat toe te passen op de diepste beledigingen van gelovigen
in hun dikke boeken en daarbuiten.
Want daar ging het niet over, jouw oproep tot verbieden van alle
beledigingen. Geef dan aan welke beledigingen je toe wil staan op grond
waarvan, en waarom andere niet. Zoals Henk je wees op je kennelijke gedachte
andersdenken te verbieden.

Ga nu eens in op wat je zelf ter berde brengt en waarnaar serieus en oprecht
door mij gevraagd wordt, en staak het spel over elkaars citaten.
Tekstverklaring en interpretatie leidt tot niets, dan oeverloos
godsdienstige terreur en geweld.
Ik geef steeds weer aan waarmee ik het met je eens bent, en bevraag je waar
we het nog oneens zijn.
Open vragen Ger, ik spreek noch denk voor jou,ij kunt je prima uitdrukken
als je zou willen. Zonder beschuldiging noch verdraaiing van woorden en
goede bedoelingen.
Jij accepeteert niet waar ik het met je eens ben, of andersom, maar sneert
daarover, of stelt duizend persoonlijke vragen. Je weet van mij,ik zeg het,
waar ik het oneens ben, alles wat ik niet zeg ben ik met je eens, of ik zeg
het er nadrukkelijk maar weer bij. Ook al geef jij meestal niet aan waar jij
het even eens bent.

Wat wil je nu? Echte discussie en debat of gelovige tekstontleding en
interpretatie. Ga daarvoor naar een moskee of kerk of synagoge, ik doe
daaraan niet mee. Ik vraag je opnieuw in te gaan op de inconsistentie in je
oplossing tegen geweld: het selectief verbieden van wat als belediging kan
worden ervaren.

Fritz