Ontmythologiseren Hirsi Ali?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Nov 8 10:40:02 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs,

Even tussen de verschrikkelijke administratie door. Sommigen koesteren
twijfel over bepaalde autobiografische feiten van Ayaan Hirsi Ali.  Het
jammere is daarbij wel dat ze gelijk als een manipulerende "heks" wordt
getypeerd, nog wel door mensen die zich "agnost" noemen.

Eerder meldde ik al dat de realiteitsbeleving elders nogal kan verschillen
van onze dominante liberaal-protestantse cultuur. Een extra complicatie
vormt de rol van politieke vluchtelingen en economische gelukzoekers in
onze samenleving van wisselende waarderingen.

Globaal kan er natuurlijk altijd twijfel zijn over vluchtelingen-verhalen,
ook al schijnen ze gewoonlijk toch op essentiele punten te verschillen van
de door mensensmokkelaars bij gelukzoekers ingeprente verhalen. Het laat
zich raden welke.

Een bekend voorbeeld van fantasie en werkelijkheid vormt de
Nobelprijswinnares voor de vrede, de Indiaanse Rigoberty Menchu uit
Guatemala. Haar autobiografie uit 1983 is eigen jaren negentig nagetrokken
door antropologen en journalisten. Aardige verslagen daarvan vormen 1.
David Still - Rigoberta Menchu and the story of poor Guatemalens (1998),
en. 2. Elzbieta Sklodowska - An Indian woman in Guatemala (In: Benigno
Trigo - Foucault and Latin America. Routledge, 2002). Menchu loog
bijvoorbeeld dat ze analfabeet was tot ze haar boek schreef - ze zat via
een beurs op twee elitaire nonnenscholen, uitzonderlijk voor een Indiaanse.
Ze loog dat ze haar jongere broer van honger zag sterven - die had ze niet.
Wel waar waren haar beschrijving van de moord op haar vader, moeder en twee
broers in de jaren 1979-83. En zo meer.

Kortom, de politieke hoofdfeiten klopten, de meer gedetailleerde
familieomstandigheden niet. Voer voor psychiaters in hun omgang met door
geweld getraumatiseerde mensen.

Misschien is er zoiets ook aan de hand met Hirsi Ali. De essentie blijft:
Somalie was een puinhoop die nu een beetje maar wel staatloos is
genormaliseerd. Haar hoofdpunt blijft ook: de emancipatie van de
moslimvrouw en de strijd tegen religieuze gebruiken als de volgens
Nederlandse wetgeving strafbare besnijdenis.

Dat er op deze lijst mensen zijn die haar "heks" noemen, duidt er voor mij
op dat men toch zelf in de knoop zit met actieve vrouwen (Arabisch zwart en
knap ditmaal) en godsdienst. Wat dit laatste betreft verraden de critici
zich een beetje met hun middeleeuwse metafoor tegen een naar modernisering
strevende activiste. In Utrecht heb ik destijds enkele homo's en
conservatieven binnen  de lokale D66 op vrijwel identieke wijze horen
ageren tegen een D66-wethoudster - het was allemaal zo curieus dat me dat
is bijgebleven. Als optimist hoop ik dan maar dat de daders achteraf
beseffen dat zij zichzelf hebben blootgegeven.

En nu maar weer aan de koffie...

Henk Vreekamp, Utrecht