.... liggen dwars bij gekozen burgemeester

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Nov 5 20:24:15 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> De Graaf koppelt de grondswetwijziging in tweede lezing die een gekozen
> burgemeester mogelijk maakt aan zijn model ervan. NIet de grondwettelijke
> mogelijkheid maar dat model (zonder bevoegdheden en verder dualisme) wordt
> bestreden, maar stemmen ze voor de grondwet in tweede lesing dan bepaalt de
> coalitieafspraak het model, dat willen ze een vrije kwestie laten zijn, dan
> hebben ze ook deinvloed die de grondwet dan geeft op heo het
> modelwrodt,snap
> je. Coalitiedwang stelt een deel van de coalitiefractie én de hele
> [...]

Dat kun je wel zeggen. Je begrijpt dat ik van coalitie gedoe
(met de daaraan verbonden consequenties) niets moet hebben.

Ik kan je nu al voorbeelden genoeg noemen waarbij de
oppossitie, en verder iedereen die daar onder valt om wat
voor rare of lullige reden ook, buitenspel komt te staan.

Een gecurrumpeerde driehoek, bestuur, de coalitie partijen
en de media blokkeren elke vorm van oppositie waarbij (je
weet wel het baantjes circuit) - het maatschappelijk
middelveld - dienst doet als ondersteunende factor, met
naast nog het ambtenarenbolwerk.

Burgers kunnen dan nog enkel met ideen komen/sturen die ook
de overheid (lees: de driehoek; B&W (dus), de
coalitiepartijen, en media) meteen in welke prullenbak dan
ook, kan gooien. Dat zal zal een prachtige circus worden,
denk je niet?

Overigens zullen de meeste burgermeesters met een dergelijke
'ondersteuining' gewoon herkozen worden. Ik zie nog weinig
gebeuren op de burgemeesterverkiezingenmarkt, of is het de
bedoeleing dat we geen keuze maken en gewoon dezelfde kiezen
die er nu al zit, bij gebrek aan (een alternatief) aanbod?

En dit alles gaat ons meer democratie brengen?

Henk Elegeert