Felle kritiek op 'prestigestrijd' OM

Fri Nov 5 12:24:00 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Eerst onderkennen dat OM en rechters nauw verstrengeld zijn met de
ministeries, er alsrechters zelf zware functies hebben en dan als rechter
beslissen over het feilen van ministers en ministeries.

Dan de conclusie dat we geen waterscheidng willen maar volledig
onafhankelijke rechters, die volledig onbevooroordeeld over niet hun eigen
wetten en vrienden en collega's kunnen beschikken. Ook niet als advocaatén
rechter zoals velen.

Dan volstrekte openheid en publicatie van alle achtergonden van onze
rechters en bij elke zaak waarover ze uitspraak doen vooraf en achteraf de
waslijst van hun connecties, lidmaatschappen, volledige cv en nevenfuncties.

Dan directe verkiezingen van rechters en officieren danwel directe
verkiezingen van colleges die representatief zijn voor het volk, die echt
onafhankelijke rechters en officieren benoemen die geen banden hebben met
het haagse, advocatenkantoren, of belangenpartijen waarover ze beschikken
als officieren en rechters. En hun representativiteit gezamenlijk. En
helderheid per zaak waarom die ene rechter of officier het meest
onafhankelijk is om die zaak te doen.

Volstrekte openheid is 1, onafhankelijkeheid van benoemingen is 2,
onafhankelijkheid van beoordeling en herbenoeming is 3, onafhankelijkheid
van aanwaijzing van zaken is 4, getrapte of directe verkiezingen is 5.