Reflectie bij een moord

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Nov 4 23:48:07 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 21:42 4-11-2004 +0100, Fritz van Rikxoort wrote:
>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>Theo was zich eea zeer bewust,
>
>Zoals alle Amsterdammers die weleens op straat lopen,
>en op gelukkig nog iets kleinere schaal dagelijks beleven
>van het afschuwelijke dat zich inIrak en elders afspeelt.

Nee. Onjuist. Theo besefte niet dat hij buiten een Nederlandse/Amsterdamse
kwajongenscontext opereerde toen hij de Islam een religie van geitenneukers
noemede. Hij besefte niet dat deze baldadige provocatie niets meer van doen
had met provo-achtige middelvingers naar gezag of dreiging met geweld. Theo
ging zich, met name door zich te verbinden aan Hirsi Ali en Pim Fortuyn ,
begeven in een context waarvan hij kennelijk de consequenties niet kon
overzien. Zijn geleerde en geletterde omgeving (Holman, Pam, Teeuwen, van
Kooten etc) heeft hem hierin niet wakkergemaakt. Ik neem het bijvoorbeeld
Holman persoonljk kwalijk (ik ken hem) dat hij geen tegengas heeft gegeven,
maar integendeel, is gaan meeschelden (ik zit met hem al jaren in een radio
forum en ik heb me diverse malen hogelijk vebaasd over de grove anti-Moslim
uistpraken die hij deed. Kennelijk staken ze mekaar aan. Je kan de dingen
met precies dezelfde inhoud subtieler en minder op kwetsen gericht uiten.
Je bindt niet in, maar je zoekt een vorm die past, en niet contraproductief
werkt, tenzij dat je intentie is. Als geletterde MOET je dat beseffen. Max
Pam zei het vanavond bij Barend en van Dorp, en gaf daarmee zijn falen toe:
je MOET je beseffen wat het effect is van je woordkeus, als je een andere
cultuur of godsdienst provocerend adresseert (zoals Geitenneukers of pooier
van Allah). Je MOET de consequenties incalculeren. Het is geen
politietje-pesten meer, het is geen burgemeestertje pesten, geen
vader-provocatie. Het is een hele cultuur aanspreken, een cultuur die zich
in staat van oorlog met jouw cultuur heeft verklaard en die niet in staat
is tot dubbellagigheid, tot humor en/of zelfreflectie. Om een scherp debat
met de Islam aan te gaan MOET je over de intellectuele capaciteit
beschikken om de essentie van die cultuur te doorgronden:
ééndimensionaliteit, monoliet denken, absolutisme. Je moet beseffen wat je
doet. Je praat met een andere wereld, een ander universum, een volstrekt
aan jou vreemde geestesgesteldheid. Van Gogh was geen academicus,geen
intellectueel en besefte dit niet. De intellectuelen om hem heen hadden de
plicht hem tegen zichzelf te beschermen. Ze wijzen nu naar de overheid maar
ontduiken hun schuldgevoel).