D66 over moord op Theo van Gogh

Thu Nov 4 09:25:39 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Heel goed juist dat je het relativeert.

Want daar ligt juist het blokdenken, zwart-wit, "racist, fascist!", de kramp. Nog geen 50 jaar geleden groeiden mijn ouders op in vergelijkbare apartheidssituaties, niet met dezelfde straatexcessen,maarwelkatholiek tegen protestant, hervormd tegen gereformeerd, zoals dat nu nog wel in de dorpen voorkomt,groepen tegen groepen. Maar er werd toen wel opgetreden zonder angst voor racisme of fascisme.

En daar ligt de paradox. De verkrampten die zo bang zijn voor hun eigen fascisme en racisme, dat in ieder zit, scheppen met het niet gelijk behandelen van wangedrag of onaangepastheid van welke groep dan ook, juist het klimaat waarin groepsgedrag van sommigen kan gedijen, en dat is juist het enige dat de angst en de haat schept. Ten koste van de hele groepen en uiteraard het klimaat in de stad.

En dat gaat ver. Schoolleidingen die hun docenten niet meer steunen bijvoorbeeld als ze homo waren (ze hebben het onderwijs massaal verlaten,althans in de steden). Permissiviteit die de apartheid vergroot en de integratie van groepen met verschillende achterstanden in één samen-leving geenszins ondersteunen. Tot en met exclusieve subsidies voor bepaalde minderheidsgroepen, die hen in hun eigen kringetje opsluiten en houden.

En nog wranger, aparte migrantenraden, waar hun representativiteit in de gewone Amsterdamse (stadsdeel)raden gelukkig al op pijl is, weer die apartheidsboodschap: blijf in je iegen groep en hoor er niet geintegreerd bij. Maar als je als migrant daartegen bent ben je een verrader, of als D66-er een racist en fascist, want tegen apartheid en ongelijke behandeling, wat een paradox.

De gemiddelde geintegreerde groepsleden zijn dat verzuilde apartheidsdenken allang voorbij. Zien de kleuren niet eens meer, maar ieders eigen ogen en hart. Willen volop mogen meedoen zonder steeds teruggeworpen te worden, alis het maar omdat de witte sociaal-demo"racisten" steeds hun religieuze en andere deelgroepjes leiders als spreekbuis namens hen aanwijzen en faciliteren. Ja zo bevorder je emancipatie en verscheidenheid vanuit hun groep niet.

De ontzuiling die wij in Nederland als geen ander in tientallen jaren gelukkig doorlopen hebben, moeten we juist faciliteren, rigoreus, door hard maar dus daardoor zacht aanpakken van misstanden en ontsporing, want zachte heelmeesters maken stinkende wonden, door allen serieus te nemen, als gelijkwaardig naar de algemene norm,en en waarden in onze wet.

Die best ter discussie mag staan zoals groepsnormen en waarden ter discussie moeten staan. Gelijk oversteken, maar de meerderheid bepaalt. Zonder onderscheids des persoons gehandhaafd. Weg kramp en toon die beelden maar van hoe de VS moslims afmaakt in Irak, verbijsterje samen, en herken dat zelfs daarin de zaken niet zwart-wit liggen.

Fritz