Theo van Gogh vermoord

Tue Nov 2 15:37:50 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>
>Ook al was Theo van Gogh geen nette mijnheer die eloquent zijn intellectuele
>gedachtengoed verspreidde, dan nog schiet je hem niet neer. Dat is nu iets,
>dat niet in onze cultuur past.

 Tjerk, dat behoeft toch geen betoog ?

 Wat wel een betoog behoeft is waarom mensen als Van Gogh voortdurend haat
 pogen te zaaien in de samenleving. Vandaag heeft hij geoogst wat hij jaren-
 lang gezaaid heeft. Resteert (neem ik aan) Wilders en Hirsi Ali. Waarom
 gedragen zij zich zo extreem narcistisch ? Waar zijn ze op uit met hun
 getreiter van een complete bevolkingsgroep ? Waarom halen ze bij mensen de
 haat onder hun nagels vandaan ? Natuurlijk gaan mensen dan 'krabben' !

 Ze roepen doelbewust met hun gedrag een fysieke weerzin op. Tja, en dat kan
 dan leiden tot fysieke bedreiging, of zelfs tot moord. Maar waarom doen ze
 het dan ? En waarom gaan ze er mee door als ze bedreigd worden ?
 Mensen als Donner en Van Aartsen doen het overigens ook een beetje. En de
 laatste heeft inmiddels ook een aanslag achter de kiezen. Maar dat was
 voor hem geen reden om z'n gedrag te veranderen. Da's toch dom ? Zijn ze
 zo narcistisch dat ze bij gebrek aan zelfinzicht niet bij machte zijn in
 te zien welk een weerzin ze bij anderen oproepen ? Terwijl ze daar weer
 wel gebruik van maken ? Eerlijk gezegd heeft het daar alle schijn van.