Theo van Gogh

Tue Nov 2 15:12:36 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

En te concluderen valt uit het laatste...

> De politie en het Openbaar Ministerie hadden geen concrete informatie over
> bedreiging tegen de persoon van Van Gogh, die had moeten leiden tot
> persoonsbeveiliging, aldus De Wit.

 Dat opnieuw de onzin dat iemand eerst vermoord moet zijn voor het conreet
is,
wordt gebruikt om zich nu alvast achter te verschuilen.

Het gaat erom of de overheid, inclusief OM en AIVD, ons willen beschermen
tegen degenen die anderen monddood willen maken. Ongeacht onze mond en wat
eruit komt.
Of anderen slecht behandelen, ook als het hun eigen vrouwen en dochters of
zusters zijn. Aan welke kant staan wij, die van Theo, of van de mannen en
broeders die zich ernstig misdragen jegens anderen.

Het is tekenend hoe gezagsdragers en politici in één adem noemen bij de
verschrikkelijke dood van Theo, dat zijn meningen abject waren.
Alsof hun mening over de mening van een ander er ook maar iets toe doet.
Zonder te zeggen wat er abject was aan zijn aan de goede kant staan.

Wie er bedreigend en echt gevaarlijk zijn,
en hoe gevaarlijk het is jodensterren op te spelden,
en of en hoe dat wordt aangepakt of gedoogd,
dat is waar het om gaat,
dat schept het klimaat waarin joodse mensen werden beschimpt en aangeraakt,
of waarin sommige mannen en jongens hun terreur op anderen kunnen
uitoefenen.

Het niet beschikbaar stellen van publieke beelden door VARA en NOS aan Theo
van Gogh voor zijn laatste film, is zo'n ultieme daad. Hij is besmet, hij
gaat met de verkeerden en verkeerde ideeën om, dat schept een gevaarlijk
klimaat,
waarin niet alleen haat maar ook bedreigingen gedijen.
Wat er verkeerd aan Theo's ideeën is, was, weet ik nog steeds niet,
dat de PvdA en GL de grootste zijn in Amsterdam omdat zij de meeste stemmen
verzamelen van de mannen en zoons die ook hun vrouwen en dochters
onderdrukken en erger, is een publiek geheim. Niet omdat Theo zulke dingen
openlijk zegt, en er de consequentie aan verbind het vreemd te vinden dat
sommige partijen niet voor sommige vrouwen en meisjes en andere slachtoffers
van sommige mannen en jongens opkomen.

Fritz