De meeste mensen

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sat May 29 10:58:56 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Bart Meerdink <bm_web at XS4ALL.NL>

>  Maar dan zijn we het toch eens ? 't Behelst hier immers de quasi-logica
>  van de regering. Ik som alleen maar op; ik zie de onzin er zelf ook van
>  in.

Het gaat er niet om of, en op welk punt we het eens zouden zijn, dat
brengt niemand verder.

Je zou kunnen beginnen met: zijn er problemen en zo ja welke.

Het is duidelijk dat de staat meer wil (moet) uitgeven dan wat er
binnenkomt.

Er is tevens een sterk groeiende vraag naar zorg, in alle vormen.

De arbeidsparticipatie is laag, en daalt door de vergrijzing.

Tenslotte loopt Nederland het risico door de concurrentie op de open
wereldmarkten dat we als 'winkel' te duur worden in vergelijking, en dat
niemand meer wil kopen van ons. Dat wil zeggen, de winkel gaat op de
fles. Ook Nederland is onderhevig aan de wetten van de markt of we het
leuk vinden of niet.

Alle oplossingen beginnen met een dergelijke probleemstelling. Hoe beter
de probleemstelling, de diagnose, hoe beter de oplossing kan zijn, de
therapie.

>  Maar het is toch de regering die polariseert ? De oppositie wordt juist
>  (en terecht) verweten dat ze er niets van bakt, geen tegengas geeft.
>  Ik denk dat een deel van de verklaring is dat de regering zich ongekend
>  asociaal opstelt waarbij (ik begreep dat je het daarbij met mij eens
>  bent) het referentiekader en de totaal-visie geheel en al ontbreekt. Veel
>  mensen zijn een dergelijk gedrag nu eenmaal niet gewend. 't Is alsof er
>  een dolle hond op hen af komt.

Het demoniseren van degenen met wie je het niet eens bent is weinig
vruchtbaar. Je moet je niet krampachtig afsluiten voor de werkelijkheid
van een ander. Eerst begrijpen wat er gaande is, dan kun je proberen
intelligent (ook emotioneel intelligent, voordat ik weer commentaar
krijg) in te grijpen.

>  Deze regering signaleert 'problemen' en maakt daar vervolgens echte (en
>  aanzienlijk grotere) problemen van door 'oplossingen' aan te dragen die
>  de problemen pas goed veroorzaken. Ze zou er goed aan doen door geen
>  quasi-problemen op te zoeken en daar vervolgens geen quasi-logica op
>  los te laten (op een probleem dient men trouwens analyse los te laten)
>  maar in plaats daarvan echte problemen op te lossen.

Kijk nou eens hoe algemeen, nietszeggend je hier formuleert. Er vat geen
zinnig woord over je beweringen te zeggen.

Bart