De meeste mensen

Fri May 28 15:10:32 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bart Meerdink <bm_web at XS4ALL.NL>:
>Maar deze discussiegroep gaat niet over vernieuwende ideee«nen
>oplossingen volgens mij, het is eerder een uitlaatklep voor ongenoegen
>over waarom zoveel mensen onbegrijpelijkerwijs voor CDA/VVD/LPF(/D66?)
>gestemd hebben.

 Bart, ik begrijp je opmerking niet.

 We leven in een tijd van maatschappelijke afbraak. Als gevolg daarvan
 is de toon van nogal wat bijdragen aan deze lijst afkeurend. Da's in-
 derdaad jammer (het is nu eenmaal leuker om iets positiefs te zeggen)
 maar wel zo begrijpelijk. De meeste mensen kunnen zich nu eenmaal niet
 vinden in een afbraakbeleid.

 De meesten van ons opgegroeid in een periode van maatschappelijke op-
 bouw; wat er nu gebeurt is iets dat hen vreemd is. Geen wonder dat er
 vaak vergelijkingen met W.O. II gemaakt worden; dat was immers de laat-
 ste keer dat er sprake was van maatschappelijke afbraak.
 Het ligt natuurlijk erg voor de hand om Bush met Hitler te vergelijken
 en Nederlandse politici die achter Bush aanrennen hebben alleen al om
 die reden iets verdachts over zich. Als ze dan ook nog voor een maat-
 schappelijk afbraakbeleid zijn...

 Het is jammer dat de voorstanders van de afbraak niet geneigd zijn om
 met de tegenstanders daarvan op deze lijst in discussie te treden. Dan
 zouden er wegen verkend kunnen worden om 'een redelijk alternatief' te
 formuleren. Op dit moment heeft D66 veel weg van de VVD onder Wiegel en
 lijkt het alsof de kritikasters daarvan een nieuw soort 'Den Uylianen'
 zouden zijn.
 Volgens mij is dat niet terecht: de meeste critici van een rechts D66-
 geluid zijn immers niet politiek correct. Eerder is men (voor mij per-
 soonlijk geldt dat in elk geval) een D66'er van het oude stempel, van
 voor de tijd dat D66 zo nodig een liberale partij moest zijn.

 Vatten we het bovenstaande een beetje samen dan kan worden opgemerkt
 dat wat er momenteel in D66 gebeurt, aardig overeenkomt met wat er aan
 de hand is in de maatschappij als zodanig. En dan ligt het, gezien de
 maatschappelijke afbraak, voor de hand om ook voor de toekomst van D66
 te vrezen.

 's Mijnsinziens zou D66 opnieuw moeten kiezen voor een koers in het
 (momenteel nagenoeg lege) politieke centrum.