Gemengde adviezen over gekozen burgemeester

Kees van Loon k.vanloon at WANADOO.NL
Wed May 26 14:58:46 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het advies van de ROB is ook mijn advies in de VNG commissie rechtspostie
wethouders en raadsleden. Ik vind het ontslagrecht nog onvoldoende uitgediept
cq. ontbindingsrecht van de raad.

Groeten Kees van Loon

Citeren Henk Elegeert <hmje at home.nl>:

> [...]
>
> Ook heeft de raad kritiek op de rol van de burgemeester als
> 'lokaal regeringsleider'. De bevoegdheden van de nieuwe
> burgemeester op het gebied van college- en programvorming
> raken volgens de raad 'ten volle' aan de zelfstandige
> positie en bevoegdheden van de gemeenteraad als direct
> gekozen volksvertegenwoordiging.
>
> De Rob staat wel positief tegenover de conflictenregeling,
> waardoor een burgemeester door de raad kan worden ontslagen.
> Ook is de raad tevreden over de voorstellen voor de
> integriteittoets en de campagnefinanciering.

http://www.kiesraad.nl/contents/pages/7776/adviesoverconceptwetsvoorstellenmetbe
trekkingtotgekozenburgemeester.doc

> http://www.rfv.nl/website/teksten/Rob/Adviezen/Wordbestanden/54639-
006_Def._Advies_commentaar_wetsvoorstellen_burgemeester.doc

http://www.rfv.nl/website/teksten/Rob/Adviezen/Wordbestanden/Reactie_minister_De
_Graaf_op_adviezen_Rob_en_Kiesraad.doc

http://www.rfv.nl/website/teksten/Rob/Adviezen/Wordbestanden/54069adviesKiesstel
sel.doc