Berg video gefilmd in Abu Ghraib

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri May 21 13:41:32 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 13:22 21-05-2004 +0200, Antid Oto wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>http://aztlan.net/berg_abu_ghraib_video.htm
>
>"Abu Ghraib prison outside Baghdad. Evidence in
>fact shows that the Berg decapitation was filmed
>inside the walls of the notorious Abu Ghraib
>prison, this cursed dungeon where probably Satan
>himself roams its corridors"

Hoe betrouwbaar is deze Aztlan? Als het waar is dat de Berg-onthoofding geheel en al fake is (en die kans is net zo groot als het tegendeel), dan is de leugenachtigheid van de Amerikanen tot op een eenzame hoogte gestegen.

Argumenten pro belazerij:

* het komt de VS goed uit dat deze video uitgebracht werd (just in time)
* er is al eerder met beelden gesjoemeld (vgl de standbeeld scene in Bagdad)
* het pentagon heeft reeds in maart 2003 een speciale "mythe en beelden-afdeling" opgezet
* de kleren van de alleged terroristen zijn inderdaad van een verkleedkleren-achtige ongeloofwaardigheid
* we horen weinig meer van de familie van Berg, zitten ze tegen goede betaling is het complot?
* In Engeland is onlangs in een kazerne een fake-marteling opgezet, die is uitgekomen. It's in the air....

Tegen:

* als dit zou uitkomen dat zijn de VS voor niemand meer geloofwaardig
* het is té cynisch om onthoofdingen via internet te verspreiden als propaganda-middel
* als er een meneer Berg bestaat: het is wel erg schadelijk voor hem en zijn familie (maar ja, als ze er een paar miljoen aan verdienen, dan weer niet)
* de soldaten of officieren die deze fake zouden hebben uitgevoerd krijgen hiermee een machtspositie die tot té grote risico's zou leiden (je hoeft maar te dreigen dit openbaar te maken en je hebt de hele leger -en politieke top bij de ballen).

Ik hou wel van complottheorieén, maar dit gaat wel héél ver....
Wat vinden jullie?

Hein