Rapport: Versneld bergafwaarts?

Mon May 17 09:48:22 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Erik van den Muijzenberg <muijz at DDS.NL>
>Water uit de Noordzee stroomt bij vloed het gebied binnen. Dit water bevat
>deeltjes zand en deeltjes slib. Die worden dus uit de Noordzee meegevoerd,
>de Waddenzee in. En als het water dan tot stilstand komt (dood tij) worden
>die deeltjes afgezet.                                     ^^^^^^^^
                                                           Da's wat anders;
 Ik denk niet dat dit het mechanisme is.                   vgl: springvloed.

 Er stroomt meer water de Waddenzee in bij vloed dan dat er terugstroomt
 naar de Noordzee bij eb. Dat komt omdat er water verdampt. Alles dat in
 het verdampte water was opgelost, blijft in de Waddenzee achter. Gevolg
 is een netto-transport van masteriaal dat zich afzet in de Waddenzee.
 Maar dit proces is uiterst traag - en uiteraard doet het zich op de Wad-
 deneilanden niet voor (die zakken dus wel degelijk).

 Stromingen in de Waddenzee en tussen de Waddenzee en de Noordzee zorgen
 voor een egalisering van de bodem. Verzakkingen worden geegaliseerd ten
 koste van afslag van hoger gelegen platen/stranden. Dit proces verloopt
 snel.

 Ik refereerde aan het laatste proces. Jij bedenkt een alternatief voor
 het eerste. Daarin zal het verschil van inzicht wel gelegen zijn.