Softwarepatenten

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sat May 15 21:28:03 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> Ik snap alles, maar vraag me af hoe verdisconteert wordt in of een patent
> verleend wordt hoe moeilijk het was of is iets te ontwikkelen, want zoals
> met electriciteit en boekdrukkunst, soms is de tijd er rijp voor, een
> uitvinding, en lost iedereen met relatief gemak dezelfde puzzel op, een
> vanzelfsprekende uitvinding of ontdekking, hoe uniek de oplossing ook, en
> soms is het echt een enorme investering en ontwikkeling...
> Ik ben bang dat er veel claims zijn gepatenteerd op wat iedereen kan
> uitvinden en ontdekken... En dan remmen ze het gebruik en verdere
> [...]

Inderdaad een reëel probleem met patenten, vindingen komen vaak logisch
voort uit de loop der onwikkelingen.

Ik schreef ook al dat ik niet zo overtuigd was van de noodzaak van
patenten in het algemeen. Maar die bestaan nu eenmaal al een hele tijd,
dat draai je niet zo maar terug. En soms werken ze goed.

Wat wel kan is om te proberen om het tot stand komen van 'onnutte'
patenten van het type "one click" zo veel mogelijk tegen te gaan, en dat
is wat het EP geprobeerd heeft. Werk wat nu weer in de prullenbak dreigt
te verdwijnen als Brinkhorst de lobby van de grote bedrijven en de
juridische firma's volgt, tegen het standpunt van D66 in.