Kliklijn of Burgernet

Fri May 14 22:03:31 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ook hier gaat het weer om loyaliteiten met zichzelf, deiegen groep en de
eigen idealen en belangen. Ik ken(de) nogal wat groenlinkse en
pufda0jongeren die poltiek bewust waren zich jong in te schrijven en te gaan
wonen waar gesloopt of gerenoveerd ging worden om na de studie en voor het
grote geld verdiend werd alvast goedkoop "sociaal" te wonen na verhuizing
met stadsvernieuwingsurgentie, heel royaal en centraal waarvoor minder
slimme jongeren van andere politieke signatuur marktprijzen zouden moeten
betalen... als ze dat al kunnen. Ben je eigenlijk met zijn tweeen en koop je
toch iets of ga je tijdelijk weg dan is onderhuur tegebn marktprijzen een
leuke melkkoe, de echte huisjesmelkers zijn officieel sociale huurders...
Later gingen de beste soms grotere koophuizen en/of kavels (er werd nooit en
later minder alleen sociale huur gebouwd) vaak naar (Pufda en GL-)ambtenaren
en politiek actieve partijleden. Dichtbij het vuur, het best geinformeerd en
getipt...

Oorzaak? Mensen zijn mensen, maar irreele kunstmatige huurprijzen en
gecreeerde schaarste hierdoor en door vooral sociale huurwoningen te laten
bouwen door bevriende corporaties (later ook vrije sectorhuurwoningen ipv
koopwoningen vooral door bevriende pensioenfondsen) bedref je de markt met
alle compensatiegedrag vandien. Oplossing: subsidieer alleen de armen ook
als ze buiten de Amsterdamse gemeentegrenzen willen wonen, niet de woningen,
enzovoort enzovoort. Maar hoe zouden PvdA en GL er voor kunnen zijn dat
armere huurders ook elders kunnen wonen en koopkrachtigerburgers meer legale
kansen maken binnen Amsterdam: je eigen kiezers kwijt en meer kiezers op de
tegenpartijen binnen je gemeente...:)

Fritz