Kliklijn of Burgernet

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri May 14 20:56:26 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

En bij ons in Utrecht hebben we de kliklijn uitgevonden. Wethouder Zwart
(CDA) besloot ergens in de jaren 90 een kliklijn te openen om illegale
verhuur van woningwetwoningen aan te kunnen geven. Ik zelf vond het toen
maar niets, zo meldde ik dat in de commissie wonen, maar ons TK-lid Machteld
Versnel had geconstateerd, cq geroepen, dat er ook in Utrecht gigantisch
veel goedkope huurwoningen illegaal werden onderverhuurd, zodat ik het
voorstel het voordeel van de twijfel heb gegeven. Het bleek overigens ook
bar tegen te vallen met die illegale onderverhuur, en de bereidheid van
mensen dat via een kliklijn te melden. En daar bedoel ik mee, dat er veel
meer onderverhuurd werd dan de corporaties dachten en dat er veel meer
mensen bereid waren dit te verklikken, dan ik dacht.

Groet,

Tjerk, ook U.