Versneld bergafwaarts?

Thu May 13 14:50:42 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On donderdag, mei 13, 2004, at 13:11 Europe/Amsterdam, Dr.
Marc-Alexander Fluks wrote:

>  Dus wel. De zeespiegel zal in absolute zin niet stijgen door die
>  gaswinning - maar wel in relatieve zin als een eiland verzakt. Dat

Jaja, dat begrijp ik wel.
Wat ik bedoelde is dat dit ook geld voor andere gebieden . In Groningen
en Friesland verzakt de bodem ook. Daar moeten ook maatregelen
worden getroffen. Dat is nooit een argument geweest om tegen de
gaswinning daar te zijn, dus waarom zou dit dan wel een argument
zijn tegen gaswinning onder Ameland?

>  Niet voor niets dat de voorstanders het voordurend hebben over de Wad-
>  denzee maar niet over de eilanden !

Ze hebben het over de Waddenzee omdat die wordt beschouwd als een
kwestbaar natuurgebied waar ingrepen moeilijk zijn. Op Ameland zijn
beheersmaatregelen veel gemakkelijker te treffen; die zijn dan ook
deels reeds genomen, want er wordt daar al aardgas gewonnen.

>  Ameland (daar gaat het steeds over) zal bijv. 34 cm lager komen te
>  liggen. Als ook elders gas wordt gewonnen, zal dat elkaar alleen maar
>  versterken. Zie:
>
> http://www.waddenzee.nl/dutch/bibliotheek/dossiers/commmeijer/
> art8apr2004.htm

Op die pagina kun je lezen dat op Ameland de bodem nu al 27 centimeter
is gezakt. Er komt dus nog zo'n 7 centimeter bij. Niet dramatisch,
lijkt me.

>  Zelf ken ik Schiermonnikoog vrij goed (heb er twee maal meteorologisch
>  onderzoek gedaan). Een deel van het oosten van dat eiland (een buiten-
>  dijks natuurgebied dat van belang is voor de rotganzen) zal simpelweg
>  onderlopen als het land ook daar 34 cm daalt.

Dat hangt van de snelheid af waarmee een en ander gebeurt, en van de
vraag of de Waddenzee voldoende zand aanvoert. Het is een dynamisch
gebied; je kunt niet zondermeer stellen: een daling met 34 centimeter
betekent dat alles onder water loopt.

>  De verzakking gaat gepaard met lichte aardbevingen en dat is dus weer
>  niet goed voor de zeedijken.

Nou, dat valt wel mee, lijkt me. De dijken in Groningen liggen er ook
nog steeds hoor. Voorzover extra onderhoud nodig is zulllen de
kosten met gemak kunnen worden betaald uit de aardgasbaten.

>  Uiteraard. Maar dit gaat verder: men wil iets DOEN dat haaks staat
>  op wat de kiezer is voorgehouden.

Dat is dus een standpunt herzien.

> Ik zou zeggen: vraag er eerst
>  maar eens een mandaat van de kiezer voor. Zet het in het verkie-
>  zings-programma en kijk welke steun er voor is.

Jij vindt dus dat DD66 het op een kabinetscrisis moet laten aankomen
op dit punt?

Erik vdMb